Linjavaihde.net forum

Simulaattorit => Sisällöntuotto => Aiheen aloitti: Rsn - Joulukuu 05, 2013, 18:43:35

Otsikko: Blender
Kirjoitti: Rsn - Joulukuu 05, 2013, 18:43:35
Nyt näyttäisi että tuon trainz importin asennus tökkii juuri nyt. Tein niin kuin http://junasimu.foorumi.biz/t3-mallintaminen-blenderilla-v248 ohjeissa sanottiin, mutta jtn meni silti päin pieleen.  ???

Minulla on siis uusin Blender koneella.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 05, 2013, 19:02:18
Sen Trainz Importerin ei kuulukaan näkyä Blenderin Import-valikossa. TrainzImporterin tarkoitus on muuntaa .xml-muotoinen animaatio/malline .im- tai .kin-muotoon.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: Rsn - Joulukuu 05, 2013, 19:16:43
Hups pahoittelut nyt tuli oltua hajamielinen siis trainz exportia tarkoitin   :-[

Millai tuon importin/exportin siis pitäis toimia?

Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 06, 2013, 12:50:47
Uusimman TrainzExporterin saa tästä, joka toimii moitteettomasti uusimman Blenderin (2.69) kanssa: https://bitbucket.org/uschi0815/blender-exporter-for-trainz/downloads/export_trainz_v0.95.zip

Tuo ladattu .zip-paketti pitää ensiksi purkaa ja sen sisällä oleva export_trainz.py pitää siirtää seuraavanlaisessa polussa sijaitsevaan kansioon:
E:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.69\scripts\addons
Alussa oleva asemakirjain voi olla eri (esimerkiksi C:) ja Program Files kansio voi olla myös Program Files (x86)-nimellä, mutta siitä eteenpäin kansion polun pitäisi olla sama.

Tuon jälkeen TrainzExporterin pitäisi ilmestyä automaattisesti Blenderin Export-valikkoon Trainz Mesh And Animation-nimellä, mutta jos näin ei käy niin sitten File > User Preferences ja aukeavasta ikkunasta avataan Addons-välilehti. Sitten kirjoitetaan hakukenttään sana trainz ja listaan pitäisi ilmestyä Import-Export: TRAINZ Exporter. Siihen laitetaan ruksi ja tallennetaan asetukset.

Voisi kyllä alkaa miettimään uuden Blender-tutoriaalin tekemistä, koska Ismokpn:n tutoriaali on jo sen verran vanha että Blender on niistä ajoista muuttunut todella paljon. Nyt on kyllä vähän motivaatiot hakusessa Trainzille mallintamiseen, mutta katsotaan nyt.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: Rsn - Joulukuu 07, 2013, 19:25:30
Uusimman TrainzExporterin saa tästä, joka toimii moitteettomasti uusimman Blenderin (2.69) kanssa: https://bitbucket.org/uschi0815/blender-exporter-for-trainz/downloads/export_trainz_v0.95.zip

Tuo ladattu .zip-paketti pitää ensiksi purkaa ja sen sisällä oleva export_trainz.py pitää siirtää seuraavanlaisessa polussa sijaitsevaan kansioon:
E:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.69\scripts\addons
Alussa oleva asemakirjain voi olla eri (esimerkiksi C:) ja Program Files kansio voi olla myös Program Files (x86)-nimellä, mutta siitä eteenpäin kansion polun pitäisi olla sama.

Tuon jälkeen TrainzExporterin pitäisi ilmestyä automaattisesti Blenderin Export-valikkoon Trainz Mesh And Animation-nimellä, mutta jos näin ei käy niin sitten File > User Preferences ja aukeavasta ikkunasta avataan Addons-välilehti. Sitten kirjoitetaan hakukenttään sana trainz ja listaan pitäisi ilmestyä Import-Export: TRAINZ Exporter. Siihen laitetaan ruksi ja tallennetaan asetukset.

Voisi kyllä alkaa miettimään uuden Blender-tutoriaalin tekemistä, koska Ismokpn:n tutoriaali on jo sen verran vanha että Blender on niistä ajoista muuttunut todella paljon. Nyt on kyllä vähän motivaatiot hakusessa Trainzille mallintamiseen, mutta katsotaan nyt.

Kiitoksia! Nyt onnistu hyvin asennus, nyt tuo ohjelma tarjoaa virheilmoituksen johon täytyy nostaa kädey ylös  :(

Juutuupissa käyttäjällä BornCG on tosi hyvät ohjeet uusimman Blenderin käytöstä.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: Rsn - Joulukuu 07, 2013, 22:34:03
1) Windows 8
2) 64
3) 64
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 08, 2013, 01:22:29
Mulla onnistui pelkän yksinkertaisen teksturoimattoman kuution exporttaus ilman virheitä... Missä lie vika, mutta minusta ei tuohon taida kovin paljon olla apua.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: Rsn - Joulukuu 14, 2013, 18:15:27
Miten tuon käyttäjäprofiilin asennus menee? Olen kyllä kokeillut kaikkea mutta samaa virhelitaniaa tarjoaa joka kerta.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: Rsn - Joulukuu 14, 2013, 20:03:51
Kas, avasin Blenderin jäjestelmävalvojana ja tuo teksturomaton kuutio meni nätisti läpi  :o

Melkoisen pikkuongelman kanssa on tultu paljon pähkäiltyä, alkaa jo hävettää  ;D
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 14, 2013, 20:04:00
Win8:ssa on suunnilleen samat ominaisuudet kuin Win7:ssa, joten tuo käyttäjäprofiili juttukin menee todennäköisesti samalla tavalla. Suurin Win7:n ja Win8:n ero taitaa olla Win8:ssa oleva Metro-käyttöliittymä, mutta muuten se kyllä on melko lailla samanlainen kuin Win7.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 17, 2013, 19:45:23
Properties ikkunassa on kaksi välilehteä joiden nimet ovat Material ja Texture. Ensiksi luodaan Material välilehdestä uusi materiaali painamalla New nappia. Sen jälkeen lisätään tekstuurit Texture välilehdestä painamalla sieltä New nappia. Sitten valitaan tyypiksi (Type) Image or Movie, lisätään tekstuurikuva Image-kohdasta. Lopuksi muutetaan tekstuurimappaus UV:ksi Mapping-kohdasta.

Hieman huonosti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit edes jotain. Itse aikoinaan käytin pitkään Blenderin ikivanhaa versiota kunnes viimeinkin siirryin uusimman version käyttöön. Meni sen opetteluun jonkun aikaa, koska melkoinen muutos oli käyttöliittymässä tapahtunut.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 18, 2013, 20:00:19
Kuution sivuja saa näkyviksi kun siirtelee lamppua (Lamp niminen objekti Outliner-ikkunassa) eri paikkaan. Teksturointi ei näköjään ollutkaan aivan noin yksinkertaista. Material- ja textureslotin sekä tekstuurikuvan lisäyksen jälkeen siirrytään Edit-tilaan (Edit mode) ja valitaan kuution kaikki sivut (pikanäppäin A). Valitut sivut näkyvät oranssina. Sen jälkeen painetaan U-näppäintä ja esiin tulevasta listasta valitaan Smart UV Project (muitakin vaihtoehtoja voi kokeilla). Sitten siirrytään UV/Image editor ikkunaan ja siirrellään kuution sivuja haluttuihin kohtiin. Tuon jälkeen pitäisi renderöinnissäkin näkyä samanlainen tulos kuin 3D-näkymässä.

Toivottavasti tuosta on apua. Jos vain jaksaisin niin tekisin kunnollisen tutoriaalin Blender 2.69:llä mallintamisesta, mutta nyt ei riitä innostus "tuhlata" aikaa siihen.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 20, 2013, 13:33:23
Tuolla menetelmällä tosiaan näkyy renderöinti-ikkunassa aivan muuta kuin pitäisi. Ratkaisu on yksinkertainen. Texture välilehdestä etsitään kohta jossa lukee Mapping. Sen alla pitäisi lukea Coordinates-niminen kohta. Oletuksena siihen on valittuna Generated, mutta kun sen vaihtaa UV:ksi niin alkaa renderöinnissäkin oikeanlaista tulosta näkymään.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 20, 2013, 17:43:16
Lampun kirkkautta ja sijaintia pystyy helposti säätämään jolloin teksturoitu kuviokin alkaa näkymään paremmin. Kirkkautta pystyy säätämään kun ensiksi valitsee lampun Object-tilassa. Sen jälkeen avaa Object data-nimisen välilehden. Sieltä löytyy Energy-niminen kohta ja sen arvoa suurentamalla lamppuun tulee tehoa lisää. Alempana olevasta Distance-kohdasta voi säätää aluetta jolle lampun valo ulottuu.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Joulukuu 21, 2013, 19:32:16
Pitäisi sen näkyä.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Toukokuu 31, 2015, 16:44:01
Paul Hobbsilta on tullut joku aika sitten uusi tutoriaali veturin tekemisestä Blender v2.73:ssa. Vanhoissa tutoriaaleissa käytettiin Blenderin vanhempaa 2.49b versiota, joka eroaa nykyisestä Blenderistä aika paljon.
http://www.44090digitalmodels.co.uk/tutorials/BCC_01_Tutorial_Building_a_loco.pdf
Tuossa ei kerrota miten veturi tehdään alusta loppuun, mutta tuossa on kerrottu monia perusasioita, joita pitää ottaa huomioon ja joista voi olla paljon apua.
Otsikko: Trainz junan koko blenderissä?
Kirjoitti: GamerzXsakuzboy99 - Lokakuu 03, 2015, 13:28:51
Mitä scale yksikköä käytetään Trainz pelissä? Kun ite olen aloitanut tekemään Sr1, Mutta mulla ei ole scale tiedossa.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: Helkama - Lokakuu 03, 2015, 23:19:27
Mallinna se juna valmiiksi sitten vasta kannattaa skaalata se juna.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta 3d-tulostaessani teen noin että skaalaan vasta tulostusohjelmaan importattaessa
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: rautmik - Lokakuu 04, 2015, 00:48:53
Ja Sr1:hän on jokseenkin pitkällä jo Santa_Fe:llä ja ismokpn:llä (DinoSaurus).
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: ATSF - Lokakuu 04, 2015, 12:51:13
Sr1 on omalta osaltani bittiavatuudessa mm. kiinnostuksen puutteen ja mallinnustaitojen parantumisen vuoksi. Tein Sr1:tä joskus vuosina 2011-2012, jonka jälkeen se oli ainakin pari vuotta täysin jäissä. Siinä ajassa mallinnustaitot olivat parantuneet huomattavasti. Joskus vuonna 2014 ajattelin jatkaa hommaa, mutta vanha malli oli siinä vaiheessa taitoihin nähden jo niin alkeellinen, että se päätyi vähän ajan kuluttua bittiavaruuteen. Helpompaa olisi ollut tehdä kokonaan uusi malli kuin alkaa parantelemaan vanhaa.

Minä voisin EHKÄ jossain vaiheessa aloittaa uuden Sr1:n, mutta ennen sitä pitää tehdä ainakin osa vanhoista projekteista valmiiksi. Tällä hetkellä keskeneräisiä ovat ainakin Dv16, Puuvaunut, ja Obrk:n kakkosversio. Niissä kaikissa riittää enemmän tai vähemmän tekemistä vielä pitkäksi aikaa.

Toivomuslistan voisi tosiaankin nimetä uudelleen. Kovasti sinne tuntuu tulevan uusia toiveita, mutta ne ovat sikäli turhia että juuri kukaan ei ole tekemässä niitä.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: IlkkaV - Elokuu 14, 2016, 23:08:25
Onkos Blender muuten edelleen paras ilmaisvaihtoehto Trainz-mallinnukseen? Voisin itsekin yrittää saada jotain puuttuvaa aikaan kunhan saan haalittua tarvittavat työkalut.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: Höyrypää - Elokuu 16, 2016, 09:11:25
Hyvä että olet kiinnostunut koska puuttuvaa kalustoa kyllä riittää ja mallintajista on vähän pulaa. Ainakin itse pidän blenderiä parhaana. Täällä foorumilla on yksi hyvä tutoriaali ja youtube:sta löytyy hyviä videoita.
Otsikko: Vs: Blender
Kirjoitti: Dv16 2026 - Helmikuu 12, 2017, 12:11:20
Joskus oli hyviä tutoriaaleja suomenkielelläkin vaunujen tekemiseen, olikohan gmax vai blender? mutta ei ole enää. Kaipailisin niitä takaisin kun tuo kolmas kotimainen nyt ei satu olemaan vahvimpia puolia. Blenderille kiinnostaisi.