Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Rataprojekti "Palma" (TS12)  (Luettu 9949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Rataprojekti "Palma" (TS12)
« : Syyskuu 23, 2015, 16:43:02 »

Tällaista suomirataa olen Seinäjoki-Oulu radan jälkeen viritellyt pikkuhiljaa. Työnimi isolla ratakokonaisuudella on Palma. Siinä on kaikenlaista rataosaa mukana. Teen tätä TS12:een (Trainz 2012). Julkaistaan sitten, kun alkaa näyttämään yksityiskohdat radassa itselle riittävissä määrin hyviltä. Vielä on paljon tehtävää. Ajatuksena on tiedotella tässä ketjussa projektin etenemisestä ja sitten julkaistessa syventyä siihen saadaanko rata näkymään ja toimimaan muilla kaikkine radan riippuvuuksineen. Kolme kuvaa radasta alla. Lisää kuvia ja hieman tekstiä radasta: http://mikanhuone.com/MSTSasemat.html#Trainz:_iin
Kirjattu
nthngsfn

Sr1 -76

  • Myöhästymispäällikkö
  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 427
  • Savolainenen alan harrastaja tässä päivää.
    • TrainFanFinland/Trainz Suomi
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2015, 19:30:18 »

Hienolta näyttää! Olen tähän mennessä katsonut sivuiltasi, kun päivityksiä ei ole tullut että onko projekti hengissä. Hyvä että edistyy!

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2016, 00:40:47 »

Rata hiljalleen kehittyy. Olisi kuitenkin muutama mysteeri, jos joku osaisi ratkaista. Tässä joitain:

A) Radan latautuminen, aukeaminen, pelissä kestää tolkuttoman pitkään. Miksi? Maanpintaa toki on runsaasti ja hajallaan, ei yhtenäisesti, vaan verkostomaisesti, jolloin välissä on tyhjiä alueita. Onko tämä syynä. Vai onko liian paljon puustoa jne. Tai jokin 'raskastekoinen' objekti, joka viivyttää 'kartan' latautumista näkyville niin editointitilaan kuin ajotilaan siirryttäessä päävalikosta. Muut radat avautuvat nopeasti.

B) Peli ei tallenna ollenkaan tai kokonaan tehtyä työtä, vaan osa objekteista jää pois näkyvistä, kun avaa radan myöhemmin. Tai peli ei suostu tallentamaan ollenkaan, vaan väittää ettei ole tallennettu.

C) 'Sessionista' häviää tietoja, jolloin esimerkiksi nopeusrajoituksia nollaantuu ja tasoristeysten ohjelmointeja (luvut) katoaa. Tällöin en tiedä muuta tapaa kuin ohjelmoida ne uusiksi editorissa mikä on iso työ. Jokin tallennusbugi tai oma moka?
Kirjattu
nthngsfn

GamerzXsakuzboy99

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
  • Olla laiska ei ole tekosyy.
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2016, 02:24:34 »

Mistä olet saanut tuon sähköpylväään korkeuden tossa 3 kuvassa?
Kirjattu
Discord tunnus: GamerzXsakuzboy99#8617 ja minua voi ihan saku nimellä kutsua. En vai keksi lyhempeää nimeä tänne :D
Trainz nimi: sakuboy97

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2016, 22:01:17 »

Kiitos tiedoista, katsotaan mitä tapahtuu. Rataa editoidessa ja ajaessa peli kuitenkin toimii enimmäkseen sujuvasti ja nopeasti. Joissakin kohdissa maisema jätättää, peli tai kone ei pysy mukana. Koneessani pitäisi tosin potku riittää, ilmeisesti se on siis noista pelin rajoitteista kiinni. Mahtaisiko auttaa 'buildin' päivittäminen.

Ja tuolla sähköpylvään korkeudella tarkoitetaan varmaan varoituslaitetolpassa olevaa kylttiä. Sen on tehnyt nimimerkki "juhis", ja se on peräisin jostain näiltä juna-aiheisilta foorumeilta, ehkä se on jaossa tälläkin foorumilla jossain?
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #5 : Syyskuu 11, 2017, 20:59:18 »

Laitoin ratani jakoon keskeneräisenä Google driven kautta. Lisätietoa kotisivuillani tutussa yllä olevassa linkissä.
Kirjattu
nthngsfn

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2018, 21:57:18 »

Tämä rataprojektini on keskeytynyt, joten sen voi katsoa olevan valmis siinä asussa mihin se julkaistessa jäi.

Muutamilta testaajilta olen kuullut, että ratani ei ole toiminut. Olen ymmärtänyt, ettei se ole toiminut muilla kuin minulla. Tarkempia tietoja ongelmien aiheuttajista ei ole. Harmi, sillä olen radan lopputulokseen tyytyväinen ja olisin suonut sen toimivan muillakin edes osittain. Onkohan ketään, jolla rata olisi toiminut? Olisi mukava kuulla missä määrin rata toimi ja mitä ongelmia mahdollisesti ilmeni?

Tämähän on varsinkin Trainz-peleille tyypillistä, että mallintaja on tehnyt tarkkaa ja huolellista työtä vuosia, lopputuloksena on jopa esimerkillistä jälkeä, mutta teos jää mallintajan omaksi iloksi, kun muilla se ei tahdo toimia pelin objektien runsaanlaisista jakamisominaisuuksista huolimatta. Olen yrittänyt saada toimimaan useita upean näköisiä Trainz-ratoja (esimerkiksi ruotsalaisia), mutta en ole nähnyt vielä kovinkaan montaa täysin toimivaa 'vaihtoehtoista' rataa. Juuri ne parhaimman näköiset radat eivät toimi. :) Itse olen kokenut tylsänä käyttää pelissä samoja objekteja, jotka ovat siinä oletuksena. Siksi käytin runsaasti mahdollisimman aidonoloista materiaalia radassani. Päämääränä oli, että maisemointi puustoineen kaikkineen olisi niin realistista kuin se tässä pelissä voi suht järkevässä määrin olla. Mutta hauska oli mallintaa ja tehdä tällainen useamman vuoden testailuprojekti.
Kirjattu
nthngsfn

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 540
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2018, 10:48:30 »

Saatanpa ymmärtää niitä, joilla rata ei ole toiminut. Olen nyt lataillut pari viikkoa asseteja DLS:stä, joista toiset ovat aika isoja. Olen seonnut laskuissani, että kuinka monta kertaa 100 MB on tullut täyteen. Jäljellä on vielä pari sataa unknown assetia metsästämättä. Tosin en tiedä, että mikä on kullakin ollut toimimattomuuden syynä, mutta oletan, että kaikki eivät ole jaksaneet etsiä kaikkia asseteja. Toki yksilöllisesti tehty rata tarvitsee sisältöä. Itselläni on rata auennut kohtuullisessa ajassa SSD-asemalla. Sessiovaiheeseen en ole vielä päässyt, mutta toivossa on hyvä elää, sano lapamato.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 540
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2018, 09:35:12 »

Aikamoinen metsästäminen on kuidien kanssa. Radan tekijä voisi helpottaa jakelunsa käyttäjien elämää listaamalla muita käyttämiään asseteja kuin DLS:ltä sitä mukaa, kun niitä laittaa rataan esimerkiksi Mariko Chan'in tapaan. Puuttuvat kuidit ovat tiedossa, mutta ei niiden nimiä. Jos on tuottelias assetien tekijä, niin sivuston saattaa löytää, mutta sitten meneekin kokeiluksi tai pitää imuroida niin paljon, että oikeat löytyvät. Eipä silti, itseltänikin on hukassa kolme tekemääni assetia, joista ei ota selvää, kuin kysymällä radan tekijältä näiden nimiä.
Kirjattu

hampuloinen

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 61
    • Omia tuotoksia
Vs: Rataprojekti "Palma" (TS12)
« Vastaus #9 : Joulukuu 14, 2018, 18:31:40 »

Juu, enpä tullut tehneeksi tuollaista listaa saati ajatelleeksi sen tärkeyttä. Tässä voi olla tällainen mallintajan innokkuuteensa sokaistumisilmiö kysymyksessä. Jännä miten muilla ratani toimiminen ja tarvittavien objektien lataaminen on työlään oloista kun itse latasin ne aikalailla vaivattomasti aikoinaan ja suurimman osan vissiin DLS:lta. En toki ole siivonnut rataani turhista objekteista, joita en vielä ollut siinä käyttänyt tai joita en tarvinnutkaan. Niitä siinä varmasti roikkuu paljon. Ruotsalainen tunnettu junasimu-foorumi (liekö vielä olemassa) on joka tapauksessa varmaankin olennaisin ratani tuntemattomien lisäosien löytöpaikka. Venäläisiä siltoja käytin radassa myös.

Näyttää myös siltä, että ratani 'sessio' on välttämätön. Jostain syystä sessiossa on kiinni tärkeitä kuideja paljon. En hoksannut tätä ajoissa. Ihmettelin vaan jossain vaiheessa, että mites objektit tallentuu sessioon eikä rataan itsessään. Eli rataani on ajettava näemmä sessiolla eikä esimerkiksi quick drivellä. Olen kai rakennellut rataa session kautta siis? Ihan en ole kärryillä Trainzin kaikista koukeroista.
Kirjattu
nthngsfn