Simulaattorit > Sisällöntuotto

Koivusalo-Haapajoki (Trainz 12)

(1/7) > >>

HukkaSusi:
Uusi rata, uudet kaupungit, uudet linjat.

Elikkä, nyt tuli aloitettua muiden reittien lisäksi uusi Suomalainen fiktiivinen reitti ja motivaatio kyseiseen reittiin on ollut huomattavasti suurempaa kuin mitä se on ollut muiden reittien suhteen. Näinollen voin jopa sanoa että vuoden loppuun mennessä on melko varmaa saada ensimmäinen versio kyseisestä reitistä ladattavaksi!  :)

Tällä hetkellä reitti on vielä melko alkutekijöissään, ratalinja Koivusalosta Haapajoelle löytyy, mutta maisemointi on vielä melko vähissä. Lisäksi löytyy muutama sivuraide pituudeltaan maksimissaan muutama sata metriä, mutta pari merkittävämpää sivurataa löytyy joista yksi vie naapurimaan rajalle josta sitten saapuisi radalla liikennöitäessä pitkiä ulkomaanjunia. Lisäksi löytyy Koivusalosta lähtevä muutaman kilometrin pituinen sivurata Koivusalon kaivokselle.

Radan tekniset tiedot:

Koivusalo-Haapajoki:
Raiteiden lukumäärä: 1
Ratalinjan pituus: Koivusalo-Haapajoki n. 80 km, sivuradat mukaanlukien yhteensä ratalinjaa noin 110 km
Suojastus: Kyllä
Sähköistys: Kyllä (25 kV AC, 50 Hz)
Raideleveys: 1520 mm
Suurin nopeus: 140 (Koivusalo-Pajulahti), 200 (Pajulahti-Haapajoki)
Suurin akselipaino: 25 t
Suurin nousuprosentti: 1.5%

(Jos jokin tärkeä tieto puuttuu ilmoittakaa siitä  ;))

Seuraavaksi liikennepaikat Pohjoisesta Etelään ja niiden raiteistot:

Koivusalo kaivos (Kok)
Raiteita: 5
Läpiajettavia: 5
Sähköistettyjä: 3
Pussiraiteita: 0

Koivusalo (Koi)
Raiteita: 16
Läpiajettavia: 10
Sähköistettyjä: 8
Pussiraiteita: 6
(lisäksi monta teollisuusraiteistoa jotka ovat Koivusalon liikennepaikan sisällä)

Vaahaara (Vaa)
Raiteita: 2
Läpiajettavia: 2
Sähköistettyjä: 2
Pussiraiteita: 0
(Vaahaaran läheisyydessä toimii viljanviljely-yritys joka toimittaa viljaa satamoihin rautateitse. kyseinen vaihde viljasiilojen raiteistolle on kuitenkin liikennepaikan ulkopuolella)

Taipaleenharju (Tpl)
Kyseinen liikennepaikka toimii linjavaihteena läheiselle teollisuuslaitokselle.

Harjulampi (Hai)
Raiteita: 5 (6*)
Läpiajettavia: 4
Sähköistettyjä: 3
Pussiraiteita: 1 (1*)
(*Suunnitteilla on 1 ylimääräinen raide Harjulammen mahdolliselle teollisuusalueelle)

Ilves (Ilv)
Raiteita: 2
Läpiajettavia: 2
Sähköistettyjä: 2
Pussiraiteita: 0

Suokangas (Ska)
Raiteita: 2
Läpiajettavia: 2
Sähköistettyjä: 2
Pussiraiteita: 0

Pajulahti (Pai)
Raiteita: 11
Läpiajettavia: 10
Sähköistettyjä: 5
Pussiraiteita: 1
(Pajulahdesta erkanevat radat Etelään (Haapajoelle) ja Itään (naapurimaata kohti) )
Lisäksi Pajulahden teollisuusalueena toimii suuri paperi/sellutehdas jonka raiteisto ei kuulu Pajulahden liikennepaikkaan.

Etelään

Kohtauspaikka (nimeä ei ole vielä)
Raiteita: 2 (2*)
Läpiajettavia: 2
Sähköistettyjä: 2
Pussiraiteita: 0 (2)*turvaraiteet

Haapajoki asema (Hpa)
Raiteita: 8
Läpiajettavia: 7
Sähköistettyjä: 8
Pussiraiteita: 1 (veturiraide)

Haapajoki lajittelu (Hpl)
Raiteita: 22
Läpiajettavia: 22
Sähköistettyjä: 10(?*)
Pussiraiteita: 0
*Sähköistystä ei ole vielä rakennettu mutta luultavasti ainakin 10 raiteista tullaan sähköistämään.

Haapajoki tavara (Hpt)
Raiteita: 10
Läpiajettavia: 10
Sähköistettyjä: 10
Pussiraiteita: 0
Lisäksi Haapajoella on suuri terästehdas jonka raiteisto on ihan oma lukunsa  ;D.

Tässäpä tämä ainakin näin kerronnan suhteen, näin lopuksi vielä muutama kuva kokonaisuudesta  :D

Kuvat 1-2 ovat koko reitistä jotta saa hahmotelman minkälainen se on. Koivusalo Pohjoisessa (ylhäällä/vasemmalla), Haapajoki Etelässä (alhaalla/oikealla).

Loput kuvista ovat järjestyksessä Koivusalon kaivokselta aina Haapajoen terästehtaalle asti.

HukkaSusi:
Update :)

Päivittelen nyt pikkuhiljaa radan valmistumista sitä mukaa mitä saan rakennettua. Nyt juhannuksen aikana tuli keskityttyä Harjulammen liikennepaikan maisemointiin/detaljointiin. Valmis alue ei vielä ole, asuinaluetta ja sen ympäristöä pitää vielä saada hieman elävämmäksi mutta muutoin alue valmistui ihan hyvin. Tärkeimpänä sain puunkuormausraiteen sekä romuttamon raiteet valmiiksi sekä yhden ylimääräisen hylätyn ja huonokuntoisen sivuraiteen Harjulammen jokirantaan.

Harjulammella on siis kaksi teollisuudelle tärkeää kuormausraidetta, romuraiteet (2) sekä puunkuormausraide (1). Puuta lähtee yleensä noin 6-10 vaunua ja romua lähtee noin 5-8 vaunullista.

Tässä muutama kuva valmistuneesta alueesta.

1. Harjulammen asuinaluetta. Asuinalueella on vielä paljon tekemistä, joka talolle tulee tulevaisuudessa pihatie sekä muita detaljeja kuten katulamppuja ja postilaatikoita laitetaan paikoilleen.
2. Harjulammen puunkuormausraide. Saatan lisätä vielä jotain detaljeja kuormausraiteen ja ratapihan väliin kuten valopylväitä ja kasvillisuutta.
3. Harjulammen romuttamo. Myös jonkin vanhan vaunun runko on tuotu romutukseen, samoin kuin vanhoja pyöriä ja autonkoreja.
4. Vielä yleiskuva romuttamosta. Huomatkaa varikset jotka kaartelevat taivaalla romuttamon yllä  ;)
5. Lopuksi kuva Harjulammen pohjoisesta päästä.

Nyt rakentaminen etenee pikkuhiljaa kohti Ilveksen kohtauspaikkaa... ;D


Dino:
Vielä sentään löytyy henkilö, joka jaksaa tehdä yksilöllistä ja tarkkaa työtä Trainz-radan parissa.

Sr1 -76:
Erittäin hienolta kyllä näyttää!

HukkaSusi:
Kiitos palautteesta!  ;D

Tähän väliin ajattelin laittaa hieman radan junaliikenteestä. Koska rataosa on fiktiivinen ja ideoinnissa ei ole mitään rajoja, myös junaliikenteestä oli mahdollisuus tehdä mielenkiintoista ja monipuolista. Radan pääasiallinen liikenne koostuu puutavarasta sekä rautapelleteistä, joten suurin osa tavarajunista on Pankkoja sekä Pellettejä. Pankot ajetaan kaikkialta radan osista Pajulahdelle josta löytyy paperitehdas. Pajulahdesta vuorostaan lähtee paperijunia sekä etelään kotimaahan että itään kohti naapurivaltiota. Malmijunat taas kulkevat Koivusalon kaivokselta koko radan matkan aina Haapajoen terästehtaalle. Tyhjät junat palaavat takaisin Koivusaloon täytettäviksi. Rajan yli saapuu taas tuhansia tonneja rahtia kotimaahan suurimmaksi osaksi tuontipuuta, öljyä sekä sekajunia. Nämä junat tuodaan yleensä ensin Haapajoelle josta ne lajitellaan/lyhennetään ympäri kotimaata lähteviksi juniksi. Esimerkiksi Koivusalon öljynjalostamolle lähtee usein naapurin säiliövaunuja. Lisäksi Koivusaloon menevän linjan varrella löytyy useita yrityksiä jotka vievät tavaraa naapurivaltioon. Nämä teollisuuslaitokset hoidetaan usein Paikkujen toimesta joita liikkuu muun junaliikenteen lomassa Koivusalosta käsin. Myös konttijunia liikkuu Haapajoelta Pajulahdelle jossa veturit vaihdetaan ja matka jatkuu Dieselvedolla Pajulahdesta noin 10 km päässä merellä sijaitsevalle saarelle ja siellä sijaitsevalle satamalle.

Matkustajaliikenteen puolesta Koivusalo-Haapajoki väli on suhteellisen vilkkaasti liikennöity. Linjalla kulkee yöjunapari, pikajunia, henkilöjunia sekä IC-junia. Pääosin liikenne koostuu kuitenkin pika- ja henkilöjunista. Pajulahti-Koivusalo välillä on myös muutamia seisakkeita joilla pikajunat sekä henkilöjunat pysähtyvät.

Kuva kertoo kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa joten laitetaan vielä muutama kuva itse junista tähän loppuun  :D

1. Naapurivaltiosta saapuva transitojuna saapumassa Haapajoelle yhden V63:n voimin.
2. Paikku Koivusalosta tekee keikkaa Koivusalon ja Harjulammen välillä oleville teollisuusalueille, tällä kertaa vuorossa Taipaleenharjun linjavihteelta erkaneva teollisuusraide.
3. Puutavarajuna Pajulahdelle Harjulammen pohjoispuolella.
4. Lähes 5000 tonnin painoinen pelletti ohittaa Vaahaaraa. Näiden junien vetäminen vaatii jo kaksi V63:a.
5. Sekajunat ovat usein hyvin monipuolisia sähkövedosta huolimatta. Myös pituutta löytyy useimmiten 30-50 vaunua. Tässä ollaan Harjulammen eteläpuolella päämääränä Koivusalo. Vaunuja on enää koukussa noin parikymmentä, Pajulahteen pudotettiin noin puolet pois alkuperäisestä vaunumäärästä.
6. Loppuun vielä Konttijuna päämääränä Pajulahden läheisyydessä sijaitseva saari ja siellä oleva satama.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta