Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Blender  (Luettu 11853 kertaa)

Rsn

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Blender
« : Joulukuu 05, 2013, 18:43:35 »

Nyt näyttäisi että tuon trainz importin asennus tökkii juuri nyt. Tein niin kuin http://junasimu.foorumi.biz/t3-mallintaminen-blenderilla-v248 ohjeissa sanottiin, mutta jtn meni silti päin pieleen.  ???

Minulla on siis uusin Blender koneella.
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2013, 19:02:18 »

Sen Trainz Importerin ei kuulukaan näkyä Blenderin Import-valikossa. TrainzImporterin tarkoitus on muuntaa .xml-muotoinen animaatio/malline .im- tai .kin-muotoon.
Kirjattu

Rsn

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Blender
« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2013, 19:16:43 »

Hups pahoittelut nyt tuli oltua hajamielinen siis trainz exportia tarkoitin   :-[

Millai tuon importin/exportin siis pitäis toimia?

Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2013, 12:50:47 »

Uusimman TrainzExporterin saa tästä, joka toimii moitteettomasti uusimman Blenderin (2.69) kanssa: https://bitbucket.org/uschi0815/blender-exporter-for-trainz/downloads/export_trainz_v0.95.zip

Tuo ladattu .zip-paketti pitää ensiksi purkaa ja sen sisällä oleva export_trainz.py pitää siirtää seuraavanlaisessa polussa sijaitsevaan kansioon:
E:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.69\scripts\addons
Alussa oleva asemakirjain voi olla eri (esimerkiksi C:) ja Program Files kansio voi olla myös Program Files (x86)-nimellä, mutta siitä eteenpäin kansion polun pitäisi olla sama.

Tuon jälkeen TrainzExporterin pitäisi ilmestyä automaattisesti Blenderin Export-valikkoon Trainz Mesh And Animation-nimellä, mutta jos näin ei käy niin sitten File > User Preferences ja aukeavasta ikkunasta avataan Addons-välilehti. Sitten kirjoitetaan hakukenttään sana trainz ja listaan pitäisi ilmestyä Import-Export: TRAINZ Exporter. Siihen laitetaan ruksi ja tallennetaan asetukset.

Voisi kyllä alkaa miettimään uuden Blender-tutoriaalin tekemistä, koska Ismokpn:n tutoriaali on jo sen verran vanha että Blender on niistä ajoista muuttunut todella paljon. Nyt on kyllä vähän motivaatiot hakusessa Trainzille mallintamiseen, mutta katsotaan nyt.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2013, 12:53:40 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

Rsn

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Blender
« Vastaus #4 : Joulukuu 07, 2013, 19:25:30 »

Uusimman TrainzExporterin saa tästä, joka toimii moitteettomasti uusimman Blenderin (2.69) kanssa: https://bitbucket.org/uschi0815/blender-exporter-for-trainz/downloads/export_trainz_v0.95.zip

Tuo ladattu .zip-paketti pitää ensiksi purkaa ja sen sisällä oleva export_trainz.py pitää siirtää seuraavanlaisessa polussa sijaitsevaan kansioon:
E:\Program Files\Blender Foundation\Blender\2.69\scripts\addons
Alussa oleva asemakirjain voi olla eri (esimerkiksi C:) ja Program Files kansio voi olla myös Program Files (x86)-nimellä, mutta siitä eteenpäin kansion polun pitäisi olla sama.

Tuon jälkeen TrainzExporterin pitäisi ilmestyä automaattisesti Blenderin Export-valikkoon Trainz Mesh And Animation-nimellä, mutta jos näin ei käy niin sitten File > User Preferences ja aukeavasta ikkunasta avataan Addons-välilehti. Sitten kirjoitetaan hakukenttään sana trainz ja listaan pitäisi ilmestyä Import-Export: TRAINZ Exporter. Siihen laitetaan ruksi ja tallennetaan asetukset.

Voisi kyllä alkaa miettimään uuden Blender-tutoriaalin tekemistä, koska Ismokpn:n tutoriaali on jo sen verran vanha että Blender on niistä ajoista muuttunut todella paljon. Nyt on kyllä vähän motivaatiot hakusessa Trainzille mallintamiseen, mutta katsotaan nyt.

Kiitoksia! Nyt onnistu hyvin asennus, nyt tuo ohjelma tarjoaa virheilmoituksen johon täytyy nostaa kädey ylös  :(

Juutuupissa käyttäjällä BornCG on tosi hyvät ohjeet uusimman Blenderin käytöstä.
Kirjattu

Rsn

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Blender
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2013, 22:34:03 »

1) Windows 8
2) 64
3) 64
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #6 : Joulukuu 08, 2013, 01:22:29 »

Mulla onnistui pelkän yksinkertaisen teksturoimattoman kuution exporttaus ilman virheitä... Missä lie vika, mutta minusta ei tuohon taida kovin paljon olla apua.
Kirjattu

Rsn

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Blender
« Vastaus #7 : Joulukuu 14, 2013, 18:15:27 »

Miten tuon käyttäjäprofiilin asennus menee? Olen kyllä kokeillut kaikkea mutta samaa virhelitaniaa tarjoaa joka kerta.
Kirjattu

Rsn

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Blender
« Vastaus #8 : Joulukuu 14, 2013, 20:03:51 »

Kas, avasin Blenderin jäjestelmävalvojana ja tuo teksturomaton kuutio meni nätisti läpi  :o

Melkoisen pikkuongelman kanssa on tultu paljon pähkäiltyä, alkaa jo hävettää  ;D
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2013, 20:13:24 kirjoittanut Rsn »
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #9 : Joulukuu 14, 2013, 20:04:00 »

Win8:ssa on suunnilleen samat ominaisuudet kuin Win7:ssa, joten tuo käyttäjäprofiili juttukin menee todennäköisesti samalla tavalla. Suurin Win7:n ja Win8:n ero taitaa olla Win8:ssa oleva Metro-käyttöliittymä, mutta muuten se kyllä on melko lailla samanlainen kuin Win7.
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #10 : Joulukuu 17, 2013, 19:45:23 »

Properties ikkunassa on kaksi välilehteä joiden nimet ovat Material ja Texture. Ensiksi luodaan Material välilehdestä uusi materiaali painamalla New nappia. Sen jälkeen lisätään tekstuurit Texture välilehdestä painamalla sieltä New nappia. Sitten valitaan tyypiksi (Type) Image or Movie, lisätään tekstuurikuva Image-kohdasta. Lopuksi muutetaan tekstuurimappaus UV:ksi Mapping-kohdasta.

Hieman huonosti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit edes jotain. Itse aikoinaan käytin pitkään Blenderin ikivanhaa versiota kunnes viimeinkin siirryin uusimman version käyttöön. Meni sen opetteluun jonkun aikaa, koska melkoinen muutos oli käyttöliittymässä tapahtunut.
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2013, 20:00:19 »

Kuution sivuja saa näkyviksi kun siirtelee lamppua (Lamp niminen objekti Outliner-ikkunassa) eri paikkaan. Teksturointi ei näköjään ollutkaan aivan noin yksinkertaista. Material- ja textureslotin sekä tekstuurikuvan lisäyksen jälkeen siirrytään Edit-tilaan (Edit mode) ja valitaan kuution kaikki sivut (pikanäppäin A). Valitut sivut näkyvät oranssina. Sen jälkeen painetaan U-näppäintä ja esiin tulevasta listasta valitaan Smart UV Project (muitakin vaihtoehtoja voi kokeilla). Sitten siirrytään UV/Image editor ikkunaan ja siirrellään kuution sivuja haluttuihin kohtiin. Tuon jälkeen pitäisi renderöinnissäkin näkyä samanlainen tulos kuin 3D-näkymässä.

Toivottavasti tuosta on apua. Jos vain jaksaisin niin tekisin kunnollisen tutoriaalin Blender 2.69:llä mallintamisesta, mutta nyt ei riitä innostus "tuhlata" aikaa siihen.
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #12 : Joulukuu 20, 2013, 13:33:23 »

Tuolla menetelmällä tosiaan näkyy renderöinti-ikkunassa aivan muuta kuin pitäisi. Ratkaisu on yksinkertainen. Texture välilehdestä etsitään kohta jossa lukee Mapping. Sen alla pitäisi lukea Coordinates-niminen kohta. Oletuksena siihen on valittuna Generated, mutta kun sen vaihtaa UV:ksi niin alkaa renderöinnissäkin oikeanlaista tulosta näkymään.
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #13 : Joulukuu 20, 2013, 17:43:16 »

Lampun kirkkautta ja sijaintia pystyy helposti säätämään jolloin teksturoitu kuviokin alkaa näkymään paremmin. Kirkkautta pystyy säätämään kun ensiksi valitsee lampun Object-tilassa. Sen jälkeen avaa Object data-nimisen välilehden. Sieltä löytyy Energy-niminen kohta ja sen arvoa suurentamalla lamppuun tulee tehoa lisää. Alempana olevasta Distance-kohdasta voi säätää aluetta jolle lampun valo ulottuu.
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 307
    • Linjavaihde.net
Vs: Blender
« Vastaus #14 : Joulukuu 21, 2013, 19:32:16 »

Pitäisi sen näkyä.
Kirjattu