Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia  (Luettu 6201 kertaa)

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« : Toukokuu 15, 2014, 23:04:46 »

Täällä ajattelin esitellä ja jakaa omia tekeleitä. Muutkin sisällöntuottajat voivat halutessaan vapaasti tehdä tämmösiä samanlaisia aiheita.

Alotetaas nyt tällä. Kun pääsin teksturoinnissa "seuraavalle tasolle" ja mallinnustaidotkin on taas kehittyneet niin lähdin tekemään K14-teliä. Mikään täydellinen malli tuokaan ei ole, mutta voittanee sen vanhan K14a-telin mallin, joka lienee yli 10 vuotta vanha (?). Vielä puuttuu pyöräkerrat ja jotain viimeistelyä. Tarkotus olisi käyttää tuota omissa vaunuissani. Ajattelin myös laittaa tänne jakoon pelkän telin, jolla jokainen saa tehdä mitä haluaa (esimerkiksi vaihtaa vanhat telit tuohon).
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2014, 23:17:27 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2014, 23:42:12 »

Animoinnin tekeminen onnistui Paul Hobbsin tutoriaaleilla. Ohjeita joutui hieman soveltamaan, koska niissä oli käytetty vanhempaa Blenderin versiota. Blenderin käyttöliittymä on sen tutoriaalin ajoista hieman muuttunut.

Sain vietyä K14-telin Trainziin. Jos on kyseessä teli niin objektit pitää nimetä tietyllä tavalla, jos ne nimeää väärin niin Blender tai TrainzMeshImporter.exe kaatuu kun yrittää viedä teliä Trainzin ymmärtämään muotoon. Lisäksi .kin tiedoston nimi pitää olla anim.kin, jos se on joku muu niin animaatio ei toimi. Myös animdist-arvo pitää olla asetettuna, jos se puuttuu niin animaatio ei toimi. Näille 900 mm pyörille sopiva animdist-arvo oli 3.14. Tiedä sitten onko tuohon animdistin laskemiseen olemassa joku kaava vai pitääkö vain kokeilla eri numeroita niin kauan että sopiva sattuu kohdalle.

Tällä hetkellä pyöräkerrat pyörii väärään suuntaan ja vieläpä aivan liian nopeaa. Animaatio vaatii vielä säätelyä, mutta pääasia että sain sen toimimaan. ;D

Edit: Nyt pyöräkerrat pyörii oikeaan suuntaan ja oikeaa vauhtia. Teli näyttää tuolta tällä hetkellä. Tekstuureita pitää vielä fiksailla.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2014, 02:27:13 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2014, 14:56:15 »

Eli tässä tapauksessa lasketaan 0,9m x 3,14 = 2,826m. Animdist arvoksi tulee siis 2.826.

Olihan tämä telin tekeminen oikeastaan aivan hyvä ratkaisu. Tuli opeteltua tuon animoinnin tekeminen. Myöhemmin tulevaisuudessa pitäisi tehdä Dv16-veturin pyörästö joka on vähän vaikeampi tapaus kuin vaunun teli.

Alla oleva kuva on Blenderin Outliner-ikkunasta. Ensiksi tehdään b.r.main niminen lattice eli ristikko (Blenderissä se on nimetty noin). Sen jälkeen tehdään molemmille akseleille b.r.wheel_0 ja b.r.wheel_1 nimiset ristikot jotka sijoitetaan b.r.mainin alle. Niistä molemmat animoidaan. Aikaa säästyy sillä kun animoi vain toisen akselin ristikon ja sitten kopioimalla tekee toisen. Itse pyörien 3D-objekteja ei siis tarvitse animoida. Riittää kun siirtää objektit ristikoiden alle. Se pitää vaan huomioida, että kaikki on nimetty oikein. Akselien 3D-objektien nimenä saa olla wX tai wheel_X, joista X tarkoittaa numeroa joka voi olla mikä tahansa.

Voisin jossain vaiheessa tehdä jonkunlaista Blender-tutoriaalia tänne kunhan keksin jonkun tarpeeksi yksinkertaisen objektin jonka kuka tahansa osaa ohjeiden perusteella tehdä. Pahvilaatikko taisi olla ensimmäinen objekti jonka sain itse tehtyä ja vietyä Trainzille, mutta se taitanee olla liian yksinkertainen.
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2014, 18:43:09 »

K14a-telin ja Ocpp:n kakkosversiot on nyt valmiina. Vielä puuttuu Ocpp:lle sopiva puunippu. Eihän näitä kuvia jatkuvasti kannattais laitella, mutta siinä on nyt kuitenkin. ;D
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia (K14a-telit)
« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2014, 23:14:15 »

Pistetääs nyt nämä K14a-telit jakoon. Tein näistä kaksi eri versiota, joista toiset ovat Suomen 1524 mm leveille raiteille tarkoitetut ja toiset ovat 1435 mm normiraiteille tarkoitetut. 1435 mm leveys on käytössä esimerksiksi useimmissa Euroopan maissa, USA:ssa ja paljon muuallakin eli Trainzista valmiina löytyvät kiskot ovat 1435 mm leveitä. Jos käyttää venäläisiä kiskoja niin 1524 mm versio on tehty sitä varten (venäläiset kiskot on 1520 mm leveitä mutta neljän millin erolla ei ole mitään väliä).

Värivaihtoehtoja on neljä erilaista. Ensimmäisenä on kaikista yleisin ruskea väritys. Lisäksi yritin tehdä ruskeasta vähän punertavamman, tuoreemmissa maaleissa olevan version (jota löytyy esim. ruskeiden Sps-vaunujen alta). Harmaa teli sopii esimerkiksi vihreän Sps-vaunun alle. Musta versio perustuu 60-luvun alkuperäiseen väritykseen. Sille ei taitane olla Trainzissa tällä hetkellä mitään käyttöä, mutta teimpähän kuitenkin. Nuo värisävyt ei varmaan ole aivan parhaimpia mahdollisia, mutta yritin parhaani.

Paketeissa tulee tosiaan pelkät telit. Jokainen saa tehdä näillä mitä haluaa, mutta jos ei osaa vaihdella vaunujen telejä niin silloin näistä ei ole mitään iloa. Pelissä nämä telit näkyy vasta sitten kun on vaihtanut vaunun alle jonkun näistä paketissa tulleista telistä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2014, 19:35:44 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #5 : Toukokuu 19, 2014, 19:37:07 »

Amimointi tosiaan toimii väärään suuntaan. Olen kokeillut telejä ainoastaan Ocpp:ssä ja siinä toimi animointi oikeaan suuntaan, mutta ilmeisesti telien apupisteet on väärin päin tai reverse-arvona on yksi.

Päivitin edellisen viestin latauslinkit. Animoinnin suunta on nyt korjattu. Lisäksi otin mustasta 60-luvun väritykseen perustuvasta telistä merkinnät pois, koska niitä ei alunperinkään ollut.
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2014, 01:57:43 »

Ocpp:n kakkosversio alkaa olemaan valmiina. Lisäksi uutena on tullut Ocp, jossa ei ole päätylaitoja. Tietääkseni muuta eroa Ocpp:n ja Ocp:n välillä ei ollut (joku paremmin tietävä korjatkoon jos olen väärässä). Nykyään näitä vaunuja ei ole olemassakaan. Viimeiset Ocpp:t muutettiin Sps-sarjaan tämän vuoden alussa.

Näistä saattaa löytyä vielä jotain muokattavaa, joten en aivan heti laita näitä jakoon (mahdollisesti viikon sisällä kuitenkin). Perimmäisenä taka-ajatuksena olisi tehdä pari vaunua lisää ja julkaista ne samassa paketissa näiden kanssa, mutta en tällä hetkellä vielä uskalla kertoa mitä ajattelin tehdä, pidän sen toistaiseksi salaisuutena. 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2014, 02:14:16 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 184
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2014, 14:15:20 »

Näähän näyttää todella hyvältä! Ja sellainen vahva käsitys mullakin on, että Ocp:n ja Ocpp:n ero oli juuri päädyn olemassaolo.

Tässä kyllä melkeinpä tarttis jonkun rautakanavaradan, pitäis ehkä alkaa väsätä jotain. ;D
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2014, 19:33:51 »

Päätin nyt kuitenkin jakaa nämä erikseen, joten tässä olisi. Liitetiedosto sisältää Ocp- ja Ocpp -vaunut sekä niihin sopivat puuniput. Testattu toimivaksi TS2010:ssa ja TS12:ssa.

Lisäksi tämä vaatii toimiakseen 1524-milliset K14a-telit, jotka saa ladattua tästä: http://linjavaihde.net/index.php?action=dlattach;topic=80.0;attach=487

Tiedostokoko on tällä kertaa vähän normaalia suurempi. Se johtuu siitä että käytin näissä vähän kehittyneempää teksturointitapaa (Ambient Occlusion). Sillä tavalla saadaan vaunu näyttämään hieman paremmalta ja aidommalta. Haittapuolena on tosiaan suurempi tiedostokoko. Lisäksi uudelleenmaaminen vaikeutuu huomattavasti, mutta tuskin näitä tarvitsee maalailla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2014, 21:07:02 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #9 : Maaliskuu 11, 2018, 20:29:41 »

Herätellääs vanhaa aihetta kuolleista. Obrk:n kakkosversio on ollut viimeiset kolme vuotta koskemattomana "pöytälaatikossa" lähes valmiina, ja tänään sitten päätin tehdä sen loppuun. Vaunu on mallinnettu ja teksturoitu käytännössä kokonaan uudelleen. Vanhasta versiosta on jäljellä vain muutama pieni yksityiskohta. Myös mitat ja painot ovat nyt mahdollisimman tarkasti oikein. Vanha vaunu oli esimerkiksi yli metrin verran liika lyhyt suhteessa siihen mitä sen olisi oikeasti pitänyt olla.

Liitetiedosto sisältää Obrk-vaunun ja siihen sopivan romumetallikuorman. Kuidit ovat samoja vanhoja eli se on syytä huomioida asennusvaiheessa. Testattu toimivaksi TS2010:ssa ja pitäisi toimia suoraan myös TS12:ssa.
Vaatii toimiakseen K14-telit, jotka saa ladattua tästä: http://linjavaihde.net/index.php?action=dlattach;topic=80.0;attach=487


Jatkoa pitääkin sitten miettiä. Tällä hetkellä mulla on keskeneräisenä Dv16 ja puuvaunut, joita pitäisi jatkaa (mutta kun ei vaan jaksa). Tavaravaunuista Ome tarvitsisi samanlaista päivitystä mitä näille aiemmille on tehty (Ocpp ja Obrk), ja samalla kertaa tulisi pari uutta vaunua jotka ovat Taimn ja Taims (koska ovat käsittääkseni Ome:n päälle rakennettuja). Sattumoisin koneelta löytyi myös keskeneräinen, uusi Sp, josta tulisi kohtuullisella vaivalla Sps, Spa ja Spar. Tämänkin projektin prioriteetti on matala, koska Sp ja Sps löytyy jo, vaikka tarvitsevatkin minun mielestä päivitystä (kaikella kunnioituksella Mr-Henrin vanhaa Sp:tä kohtaan).
Että tiedä sitten mitä noista lähtisi tekemään. Hyvin todennäköisesti käy kyllä niin että koko homma unohtuu kokonaan joksikin aikaa. Sen verran harvoin tulee nykyään junapelejä pelailtua. ::)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2018, 21:42:48 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 184
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #10 : Maaliskuu 11, 2018, 23:24:21 »

Se Dv16 edes jonkinlaisena betaversiona antaisi kyllä melkoisen piristysruiskeen ainakin omille trainzailuille, enkä välttämättä ole ainoa. Pitäisikö joskus järjestää miitti Haapamäelle oikean Dv16:n tutkimiseksi? ;D
Kirjattu

Pullahuru

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 45
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #11 : Maaliskuu 12, 2018, 11:45:18 »

Oikein reipasta työtä  :D

Omalta kokemukselta voin sanoa, että jos mallinnusta ei harrasta edes pientä määrää(10 min) joka päivä niin se kyllä helposti unohtuu kokonaan ja kynnys nousee korkeaksi. Tähän lisäneuvona varsinainen mallinnus ja mallinnuksen suunnittelu kannattaa eriyttää erikseen. Mallinnuksen suunnittelussa voi vaan pyöritellä mallia ja valokuvia ja katsoa mitä mallista puuttuu ym ja kirjata ne ylös. Näin ei tarvitse alkaa muistelemaan ja jahkailemaan kun varsinaisen homman aloittaa ja näin pienentää kynnystä aloittaa aika merkittävästi.. ::)
Kirjattu

Santa_Fe

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 327
    • Linjavaihde.net
Vs: Santa_Fe:n Trainz-tuotoksia
« Vastaus #12 : Maaliskuu 14, 2018, 21:44:28 »

Tähän lisäneuvona varsinainen mallinnus ja mallinnuksen suunnittelu kannattaa eriyttää erikseen. Mallinnuksen suunnittelussa voi vaan pyöritellä mallia ja valokuvia ja katsoa mitä mallista puuttuu ym ja kirjata ne ylös. Näin ei tarvitse alkaa muistelemaan ja jahkailemaan kun varsinaisen homman aloittaa ja näin pienentää kynnystä aloittaa aika merkittävästi.. ::)
Tämä olikin hyvä vinkki. Itellä menee aina monta tuntia muistellessa että mihin sitä jäätiin viimeksi kun alkaa taas ihmetellä jotain mallia parin vuoden tauon jälkeen.

Se Dv16 edes jonkinlaisena betaversiona antaisi kyllä melkoisen piristysruiskeen ainakin omille trainzailuille, enkä välttämättä ole ainoa. Pitäisikö joskus järjestää miitti Haapamäelle oikean Dv16:n tutkimiseksi? ;D
Dv16 on itse asiassa ulkoa päin aika pitkälle tehty (vaikka vieläkin se on kaukana valmiista), mutta ohjaamoa ei ole edes aloitettu. Joku Dv12 tai Dr14 kaltainen versio olisi ehkä mahdollinen, missä sisätilat ovat hyvin olemattomat mutta ulkopuolella on kumminkin ainakin lähes kaikki kohdallaan. Sellaiseksi sitä ei ole missään nimessä tarkoitus jättää mutta "parempi kuin ei mitään"-versiona se luultavasti menisi. Jäisi ainakin paremmin aikaa tehdä veturi kunnolla loppuun ohjaamoa myöten. Sen jälkeen voisikin sitten siirtyä Dv15-sarjaan, ja jos vaan intoa piisaa niin Dv11 ei ole myöskään täysin pois suljettu vaihtoehto.

Elkää kumminkaan ottako yllä olevia juttuja liian vakavasti ettei tule turhia pettymyksiä. :D
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2018, 22:00:17 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu