Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]  (Luettu 27743 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« : Lokakuu 27, 2013, 11:43:13 »

Kuvitteellinen suomirataprojektini Trainziin. Rata sijaitsee Pohjois-Suomessa, Kolarin ja Kemijärven ratojen välissä. Tätä on tullut työstettyä enemmän tai vähemmän aktiivisesti keväästä 2010 lähtien. Nyt on kiskotettuna noin 90km rataa, josta ehkä puolet maisemoitu.

Perustietoja
Pituus: 134km
Suurin nopeus: 120km/h
Kauko-ohjaus: Osittain
Suojastus: Ei
Rataluokka: B1
Kiskotus: K43 (Pieniä pätkiä K54 ja UIC54. Muutama sivuraide K30.)
Avattu liikenteelle: 15.6.1909

Liikennepaikat
NimiLyhennekm+mTyyppiSivuraiteiden lkmLaiturien lkmOpastimetMiehitysMuuta
SinttiläSiä930+163R3 + 1 pistor.13 pääop.Kyllä
Reikkola logisticsRlg938+196L+P2 + 1 pistor.-2 LpmEiLinjavaihteesta erkaneva raide yksityinen
LyyppöjokiLpö941+082S-12 Lpm1Ei
NäppöläNpö944+325A1 + 2 pistor.12 pääop.Satunnaisesti
LäppijärviLäj950+528S-12 Lpm1Ei
LiljavesiLlv957+060S-12 Lpm1Ei
LiljamäkiLlm960+904R6 + 5 pistor. + 2 teoll. vp.33 PääopKylläKääntöpöytä (18m) ja veturitalli (1-piltt.)
NiettoNit964+287S-12 Lpm1Ei
HänttiläHtl978+498A2 + 1 pistor. + teoll. r.12 pääop.Kyllä
ÄlkkäläÄlk994+372A2 + 1 pistor.22 pääop.KylläMekaaninen (kampi)asetinlaite
RankkilaRnk1006+xxxA1 + 2 pistor.22 pääop.Kyllä
Rankkila Pohj.Rkp1009+xxxL+teoll. r."paljon"-3 pääop.Ei

Liikennepaikkojen tyypit: A = väliasema, L = linjavaihde, P = pääteasema, R = risteysasema, S = seisake.

Rataosan historiikkia
1900-luvun alussa Raakkujärven kaupunki alkoi kaivata kunnollista yhteyttä ulkomaailmaan, kun alueelle oli syntymässä reilusti uutta teollisuutta. Suomen Valtion Rautatiet ei kuitenkaan ollut halukas kannattamattomana pitämäänsä investointiin. Täten keväällä 1904 lähialueen kaksi suurinta asutus- ja teollisuuskeskittymää, Raakkujärven kaupunki ja Liljamäen kauppala, perustivat Raakkujärven & Liljamäen Rautatieosakeyhtiön ratayhteyden rakentamiseksi. Yhtiön nimi kuitenkin vaihdettiin pian muotoon "Raakkujärven-Sinttilän Rautatieosakeyhtiö" (RSR), kun päätettiin kunnollisen aseman rakentamisesta Sinttilään. Aluksi Sinttilään oli tarkoitus tehdä vain linjavaihde.
Radan rakentaminen aloitettiin kesällä 1905. Rakennustöihin oli hankittu käytettynä ja leveäraiteistettuna preussilainen T3-tankkiveturi (0-6-0T, sai numeron 1), sekä jonkin verran uutta kotimaista tavaravaunukalustoa. Vaunuista ilmeisesti suurin osa oli H-tyyppisiä kaksiakselisia avovaunuja.
Rataosuus Raakkujärveltä Sinttilään saatiin jokseenkin valmiiksi alkuperäisen rakennusaikataulun mukaisesti keväällä 1909. Tällöin myös kalustoa hankittiin lisää: Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy:ltä hankittiin SVR:n G9-vetureita (Sk2) vastaava tenderiveturi, joka numeroitiin 2:ksi. Lisäksi vaunukalustoa lisättiin. Vaunuista ei ole säilynyt tarkkaa tietoa, mutta heinäkuussa 1909 käytössä oli luultavasti noin 30 H-vaunua, 25-30 G-vaunua (vastasivat SVR:n Ga-sarjaa), 2 kpl sekä E- että F-vaunuja (valm. Hietalahden laivatelakka ja konepaja, 1908) ja 2 kpl L-vaunuja (Raakkujärven ja Liljamäen halkovaunut).
Rataosuus avattiin juhlallisesti 15.6.1909. Liikenne oli tosin melko suppeaa, koska SVR:n rataa Laurilasta pohjoiseen ei vielä oltu avattu virallisesti. Yhdysliikenne valtiolliselle rataverkolle alkoikin vasta saman vuoden lokakuussa, jolloin RSR:n tulos kääntyi plussan puolelle.
1910-luvun ajan Raakkujärven-Sinttilän rautatien liikenne oli melko pientä. Veturi 1 oli tavallisesti Raakkujärven ympäristössä päivystäjänä, kun 2 ajoi linjajunia, tavallisesti ½-1 menopaluureissua Sinttilään päivässä. Liikenteen kasvaessa hiljalleen yhtiö alkoi suunnitella kolmatta veturihankintaa. Vuosikymmenen loppu radan ympäristössä sujui rauhallisesti, eikä tästä ollut johtunut yhtiölle vakavia tappioita. Niinpä vuonna 1919 tilattiin Tampereen Pellava- ja Rautateollisuudelta tankkiveturi. Se oli tavallaan "mittatilausversio" SVR:lle kymmenisen vuotta aiemmin toimitetuista I3-vetureista (Vk3). Suurin ero oli pyörästössä, joka oli 0-6-4RT (I3:ssa 2-6-4RT). Lisäksi monissa pienemmissä yksityiskohdissa oli eroja. Veturi valmistui kesäkuun alussa 1920, sai numeron 3 ja sijoitettiin Raakkujärvelle. Sitä käytettiin useimmiten 2:n rinnalla linjajunissa, vaikka sen pieni polttoainetila vaatikin tiheämpää halotusta. 
1920-luvun puolivälissä hankittiin Hänttilän sahan liikenteeseen 4 kpl pitkiä O-vaunuja, lisäksi samoihin aikoihin 3-4 G-vaunua muutettiin maitovaunuiksi sarjaan Gma.
RSR teki omistajakaupungeilleen varsin kohtalaista tuottoa kuljettaen lähinnä kappaletavaraa ja halkoja, sekä eräissä vuoroissa myös III. luokan matkustajia. Loppuvuonna 1929 yhtiö kuitenkin ajautui taloudellisiin vaikeuksiin, mitä ilmeisimmin lamasta johtuen. Liikenne loppui 1.2.1930, kun viimeinen veturi 3:n vetämä juna saapui Raakkujärvelle mukanaan viisi vaunukuormallista halkoja ja puolitoista vaunukuormallista kappaletavaraa. Rata myytiin kokonaisuudessaan (lukuunottamatta Raakkujärven Ratapuistokadulle rakennettua satamaraidetta) valtiolle velkojen kattamiseksi maaliskuun alussa 1930, joskaan hinta ei ollut päätä huimaava. Radan mukana myytiin myös vaunut, jotka sulautettiin VR:n vastaavaan kalustoon. Veturit taas myytiin erikseen: 1 myytiin säilyneiden tietojen perusteella luultavimmin Baltiaan, 2 päätyi VR:lle sarjaan G9, mutta 3 jäi ilman ostajaa. Se siirtyi VR:lle vaunukaluston ja radan mukana, ja oli pitkään varalla mm. Pasilan ja Pieksämäen varikoilla. Vasta 1936 sen osti Raakkujärven kaupunki satamaraiteensa käyttöön.
Liikenne alkoi uudelleen, nyt VR:n hoitamana, 16.4.1930. Sen määrä kasvoi melko tasaiseen tahtiin, myös henkilöjunia laitettiin kulkuun.
30-luvun puolivälissä rakennettiin Liljamäen kasvaneen teollisuuden tarpeisiin raide Liitolan tehdasalueelle sekä Liljaveden rantaan. Myös kiskotusta vaihdettiin raskaammaksi, kun alkuperäisiä 22-kiloisia kiskoja alettiin vaihtaa 30-kiloisiksi. Raakkujärvellekin rakennettiin lisää raiteita: Mikolan teollisuusratapihaa laajennettiin ja asemalta pohjoiseen johtavaa pistoraidetta jatkettiin Haaraniemeen asti. 1930-luvun loppua kohti liikenne alkoi olla kohtalaisen vilkasta, tavaraliikenteen muodostuessa lähinnä Raakkujärven ja Liljamäen teollisuustuotteista sekä puutavarasta. Kesällä 1939 radalla oli kulussa neljä päivittäistä henkilöjunaparia ja yksi Kemiin päättyvä pikajunapari, joka sisälsi suorat posti- ja makuuvaunut Helsinkiin. 
Talvisodan alkaessa radan liikennettä supistettiin voimakkaasti, sillä radan strateginen merkitys ei ollut kovin merkittävä ja veturipula vaivasi koko maata. Henkilöjunia supistettiin kahteen päivittäiseen pariin, mutta joitain tavarajunia muutettiin vastaavasti sekajuniksi. Muun muassa Helsingin posti- ja makuuvaunut kulkivat sekajunassa. Myös tavaraliikenne väheni, joskin tilanne oli hyvin riippuvainen kulloinkin saatavilla olleista vetureista: jos vetureita sattui olemaan tarjolla, voitiin asettaa kulkuun lisäjunia ja olla melko lähellä rauhan ajan tavarajunamäärää. Jatkosodan alussa Raakkujärven radan liikenne alkoi enenevässä määrin muodostua saksalaisten sotamateriaalikuljetuksista, joita kulki etelästä Raakkujärven satamaan. Vuonna 1943 asetettiin Raakkujärven ja Oulun välille kulkuun pikajunapari, joka kuljetti Helsingin vaunuja. Lisäksi keväällä 1944 oli hetken aikaa kulussa kaksi kertaa viikossa pikajuna Raakkujärveltä Tornioon.
Lapin sodassa Raakkujärven rata kärsi mittavat vauriot. Linjaosuudet säilyivät melko ehjinä saksalaisen "radanrepijän" vaurioiduttua sodan alkuvaiheessa, mutta ratapihoja vaihdekujineen ja rakennuksineen tuhottiin melko kattavasti. Sinttilän ja Liljamäen veturitallit räjäytettiin kokonaan, suurin osa radan asemarakennuksista poltettiin.


Jatkoa tulossa...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2018, 00:41:23 kirjoittanut Dv16_2015 »
Kirjattu

Datsunguy69

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2014, 23:46:01 »

 ::) Saisko tästä kohta beta-versiota?
Kirjattu
Ceylon Government Railway Class M1

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2014, 11:29:26 »

::) Saisko tästä kohta beta-versiota?
Jossain vaiheessa (varmaan vuosi 2010 tai 2011 ;D ) olin suunnitellut, että Liljamäen ympäristöstä noin 5-10:n kilometrin pätkän (+ Peräsuon rata) voisi julkaista sitten, kun Liljamäen kaupunkialue alkaa olla edes jotenkin valmista. No, se alue on jämähtänyt aika lailla kokonaan, vaikka aika lailla edistystä on ollut lähes kaikilla muilla alueilla. ;D Voisin kyllä jossain vaiheessa edelleen yrittää työstää tätä betaversiota lähemmäs julkaisukuntoa.
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2016, 12:57:01 »

Rata edistyy edelleen tasaisen hitaasti mutta varmasti. ;D Älkkälän asema-alue alkaa olla valmis, samoin kuin välin Hänttilä-Älkkälä maisemointi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2018, 23:46:10 kirjoittanut Dv16_2015 »
Kirjattu

Sr1 -76

  • Myöhästymispäällikkö
  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 423
  • Savolainenen alan harrastaja tässä päivää.
    • TrainFanFinland/Trainz Suomi
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2018, 21:05:11 »

Rata edistyy edelleen tasaisen hitaasti mutta varmasti. ;D Älkkälän asema-alue alkaa olla valmis, samoin kuin välin Hänttilä-Älkkälä maisemointi.
Onko edistyminen edelleen varmaa?

Eli missä vaiheessa  rata on? Mielenkiinnolla odotan.

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #5 : Maaliskuu 03, 2018, 23:40:08 »

Pari kuukautta tässä on tainnut olla taukoa viime päivityksestä, mutta kyllä rata kaikesta huolimatta etenee hiljalleen. Eri asia on, valmistuuko se sellaisena aikana jolloin joku vielä käyttää Trainz 2009:ää.

Ei tosin ole sanottu että se koskaan tulisi valmiiksi, mutta on se ainakin koko ajan vähän valmiimpi kuin ennen. ;D
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 498
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #6 : Maaliskuu 03, 2018, 23:55:20 »

No kyllähän nuo varmasti toimii vielä ainakin TS12:ssa. Siitä uudemmista en tiedä. Tämä kyllä lievästi motivoi minua jatkamaan Iisalmi - Ylivieska rataa, johon ei ole koskettu varmaan yli vuoteen. ;D Hyvä jos joku vielä pelaa Trainzia.
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #7 : Maaliskuu 14, 2018, 23:34:15 »

Kerrottakoon sellainen väliaikatieto että kiskotettuna on rata Sinttilästä Rankkilan pohjoispuolelle, josta maisemoituna on ylivoimaisesti suurin osa. Väli Sinttilästä Liljamäelle on täysin valmis lukuunottamatta pientä aukkoa Lyyppöjoen kohdalla, johon pitäisi tulla 70-lukuinen kurssikeskus kunhan löydän riittävästi tarkoitukseen sopivia rakennuksia. Liljamäen kaupunki on vielä melko kesken, johtuen niinikään sopivien rakennusten hausta etenkin esikaupunki- ja pienteollisuusalueilla. Liljamäen ja Hänttilän väli on yli puoliksi maisemoitu, Hänttilä-Älkkälä kokonaan ja Älkkälä-Rankkila noin melko tarkalleen puolivalmis. Hänttilän ja Rankkilan kylät ovat jossain määrin kesken, tämä tosin johtuu ennemmin omasta pikkutarkkuudesta näillä alueilla kuin sopivien rakennusten puutteesta.

Saattaa olla että rata lyhenee jossain vaiheessa jos siltä tuntuu, eräissä 2010-luvun alun suunnitelmissa Raakkujärven km-lukema oli nimittäin 1046 eikä 1064, mutta muutin numeroiden järjestystä kun halusin saada välille vielä pari liikennepaikkaa lisää. Fiilispohjalta tässä on tähänkin asti tehty kaikenlaisia pieniä muutoksia, joten voi olla että liikennepaikkalista muuttuu vielä. Saa sitten nähdä koska Raakkujärvelle asti päästään ja millainen siitä tulee... ;D
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #8 : Maaliskuu 15, 2018, 14:11:02 »

Laitetaan muutama kuvakin, kun niitä on tähän saakka ollut tässä aiheessa esillä melko vähän...

1. Yöjuna Sinttilän eteläisellä tulo-opastimella
2. Näkymää Sinttilän asemalle
3. Pikajuna Raakkujärvelle kohtaa etelään menevän tavarajunan Rankkilassa
4. Rankkilan eteläpään tasoristeys
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2018, 20:14:54 kirjoittanut Dv16_2015 »
Kirjattu

Dv16 2026

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 21
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #9 : Maaliskuu 15, 2018, 16:45:11 »

Radastasi tulee todella hieno! On todella taidokasta työtä ja näkee kyllä että rataan on paneuduttu huolella.
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #10 : Maaliskuu 15, 2018, 20:32:54 »

Kiitos! On tähän kyllä aikaakin mennyt, ja vaikka rata onkin (ehkä?) kokonaisuudessaan yli puoliksi valmis, on valmistumiseen vielä matkaa. Etenkin Raakkujärven kaupungin tekeminen tulee varmasti viemään melkoisesti aikaa, vaikka siitä on kyllä enemmän valmiita suunnitelmia olemassa kuin radan muista osista.

Muutama lisäkuva Liljamäen asemalta ja satamaradalta:
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2018, 20:16:33 kirjoittanut Dv16_2015 »
Kirjattu

Sr1 -76

  • Myöhästymispäällikkö
  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 423
  • Savolainenen alan harrastaja tässä päivää.
    • TrainFanFinland/Trainz Suomi
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #11 : Maaliskuu 16, 2018, 13:47:53 »

Todella hienolta näyttää!

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 498
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #12 : Maaliskuu 17, 2018, 01:52:02 »

Onhan tämä aivan hemmetin hienoa jälkeä. Itellä ei taidot riittäisi tekemään kuvitteellista rataa noin tarkasti. Sen takia Google Mapsista otetut basemapit hoitaa homman. ;D
Kirjattu

Dv16_2015

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 370
Vs: Raakkujärvi-Sinttilä (TRS2009) [Työn alla]
« Vastaus #13 : Maaliskuu 17, 2018, 23:56:04 »

Voi olla kyllä että basemappeihin joudutaan tässä jossain vaiheessa turvautumaan, kaupunkimaiseman teko täysin omasta päästä on sen verran haastavaa.  :D
Kirjattu