Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin  (Luettu 22886 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« : Helmikuu 16, 2020, 13:18:58 »

Koska Train Simulator kärsii sisältövajetta, niin aloitan tämän aiheen paikatakseni tätä epäkohtaa - jos mahdollista. Tarkoituksena olisi tehdä valo-opastin. Ihan omasta päästä ei ole tarkoitus lähteä liikkeelle, vaan olen kaivanut esille Rail Simulatorin aikaisia Kujun developer-tiedostoja. Niissä on muunmuassa opastimien lähdetiedostoja. On tarkoitus aluksi seutata siellä olevaa tiedostorakennetta. Varsinaisesta opastimesta ei siellä jää paljoakaan jäljelle, mutta skriptit ja linssitekstuurit tulevat mukaan kuvioihin.

Olen ajatellut käyttää hampuloisen opastinmallinnusta kysymättä luottaen aikaisempiin lupauksiin. Kujun lähdetiedostojen mukaan opastimesta tulee erilinen päälevy ja opastinpylväs. UK opastimesta on tarkoitus käyttää opastimen päähän tiedostoa mod_hd_2asp ja siihen liittyviä osia. Saa sitten nähdä, että mitä tästäkin tulee...
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2020, 09:23:52 »

Opastimen mallinnus käy perinteiseen tyyliin kunkin omalla mallinnusohjelmalla. Itselleni on Gmax tutumpi ja hampuloisen tekemä mallinnus on sillä tehty. Train Simulatoriin vientiä varten on kuitenkin vietävä gmax-tiedosto ensin m3d muotoon ja siitä edelleen Blenderiin. Blenderin käyttäjien ei tarvitse tästä välittää.

Tässä on tasoristeysopastimien teko-ohje käyttäen Canvas/Crafter-ohjelmaa, mutta periaatteet kuten kohteiden nimeämiskäytännöt ovat sovellettavissa muillekin mallinnusohjelmille.
http://thegradecrossing.blogspot.com/2012/11/3dc-to-railworks-making-wayside-signal_2.html

Linssien tekeminen ymmärrettäväksi skriptille poikkeaa Trainzista, jossa käytetään apupisteitä. Train Simulatorissa linssit merkitään merkkijonoilla. Tässä tapauksessa on UK 2Asp Auto Sig kaksivaloinen opastin ja siinä värit vihreä ja punainen. Niiden yksilöivät merkinnät ovat:
1_1000_Mod_hd2_green
1_1000_Mod_hd2_red

Nyt on tarkoitus käyttää vain yhtä lodia, joka näkyy 1000 metriin saakka. Opastimen esimerkkimallinnuksesta käy selville, että siinä on käytetty neljää lodia. Usein näissä puuhissa käy niin, että kun on saanut jonkin kohteen toimimaan pitkän ähellyksen jälkeen, niin homma jää siihen.

Jatkuu...
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2020, 09:18:50 »

Dovetailin ohjeissa ei ole opastimien mallinnuksia ehkä sen takia, että kohde on aika yksinkertainen. Toisaalta juuri se aiheuttaa pähkäilyä ja etsintää. Tässä on Dovetailin ohjeita, joissa on kerrottu opastimien skripteistä.

https://sites.google.com/a/railsimdev.com/dtgts1sdk/reference-manual/signalling-guide/train-simulator-signalling/setting-up-using-signals

Kun opastimen pää ja tolppa on mallinnettu, niin on aika siirtyä konfigurointiin. Tässä on siis mallinnettu opastimen pää ja tolppa erikseen, jolloin voidaan vaihtaa päitä tarpeen mukaan ja pitäytyä samaan tolppaan. Itselläni on Kujun developer tiedostot, joten sieltä löytyvät tarvittat xml-tiedostot. Jos tai kun sinulla ei ole niitä, niin sellaisen bin-tiedoston voi muuntaa Train Simulatorin juurihakemistosta löytyvällä serz.exe ohjelmalla xml-tiedostoksi viemällä halutun bin-tiedoston serz.exe tiedoston päälle. Myös xml-tiedosto voidaan muuntaa samalla ohjelmalla bin-tiedostoksi.

Seuraavaksi pitäisi tehdä tiedostopolku opastimelle. Esittelen tässä samalaisen tiedostokulun kuten Train Silmulatorin juurihakemistossa kansiossa Assets on Kujun opastimille joitakin muutoksia tehden. Käyttämäni tiedostopolku on:

Source\Ismokp\Addon\Railnetwork\Signals\UK Colour\UK_Mod_Heads

Tuon Ismokp ja Addon voit muuttaa haluamaksesi. Source-kansio on Train Simulatorin juurihakemistossa ja jos ei ole, niin voit tehdä sen sinne.

UK_Mod_Heads kansioon tulee Textures kansio, johon laitetaan tekstuuritiedostot. Assets-kansiosta voi kopioida tähän:
Mod_hd_green.ace
Mod_hd_red.ace
Jos siis haluat käyttää näitä linssien tekstuureina.

UK_Mod_Heads kansioon laitetaan Mod_hd_2asp.bin, joka konvertoidaan Mod_hd_2asp.xml. Tähän kansioon tulee myös opastimen pään mallinnuksesta konvertoitu igs-tiedosto ja skriptitiedostoja. Mutta siihen myöhemmin.

Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2020, 09:57:24 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2020, 19:42:53 »

Siihen kansioon, johon aioit tallentaa mallintamasi opastimen pään, laita myös tekstuurikuva tai kuvat  Linssien kuvakokona on lähdetiedostossa käytetty 64 x 64 pikseliä. Kuvat pitää muuntaa ace-muotoon simulaattorin juurihakemistosta löytyvällä RWAcetool-ohjelmalla ja laittaa Source-tiedostopolussa olevan opastimen pään kansion Textures-kansioon. Olen RWAcetool-ohjelman valintoihin laittanut none.  Laita tähän opastimen pään kansioon myös vientiskriptin mukana tulleet IGS_ExpModFile.txt ja IGSExpModFile2.txt. Huomaa, että saatat joutua muokkaamaan ensimmäistä tekstitiedostoa. Voit joutua lisäämään TexDiff.001=TexDiff.

Kun olet laittanut opastimen pään osiin materiaalit ja tekstuurit, niin kuhunkin tekstuurisäiliöön pitää päällimmäiseksi laittaa shader. Käytin ensiksi shaderia TrDiff sekä levyyn että linsseihin, mutta valot eivät näkyneet yöllä. Sitten vaihdoin linsseihin shaderiksi Tex, jolloin valot näkyivät päivällä ja yöllä, mutta olivat kirkkaan valkoisia ja värejä en niihin saanut. Lopuksi laitoin shaderiksi TexDiff, jolloin alkoivat väritkin näkyä. Nyt voi opastimen pään konvertoida Blenderissä igs-tiedostoksi Blender_Export_Railworks pluginilla. Sinne mihin tulee tai pitäisi tulla igs-tiedosto, tulee myös lokitiedosto, josta selviää mahdolliset virheet, joten tämä tiedosto on hyvänä apuna virheiden korjaamisessa.

Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2020, 08:58:27 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2020, 09:14:00 »

Jos olet onnistunut muuntamaan mallinnuksen Blenderissä igs-tiedostoksi virheittä, niin sijoita se tai sen kopio Source-tiedostopolussa olevaan opastimenpään kansioon eli UK_Mod_Heads, jos käytät sitä.

 Seuraavaksi olisi tarkoitus paneutua opastimen pään konfigurointiin eli blueprintiin. Itse ohjelma löytyy simulaattorin juurihakemistosta nimellä BlueprintEditor2. On syytä varmistua, että Mod_hd_2asp.xml ei ole kirjoitussuojattu. Voit nimetä tämän xml_tiedoston haluamaksesi. Ohjelman käynnistyttyä on tarkoitus hakea Source-kansiosta UK_Mod_Heads kansio ja sieltä Mod_hd_2asp.xml tai miksi nyt olet sen nimennyt. Kaksoisnapauttamalla xml-tiedostoa se aukeaa blueprinteditorissa. Alla on kuva blueprintin aukeamasta. Kohtaan Browse information/Display name/English ei tarvitse laittaa nimeä, jos kyse on tässä opastimen tolpan lapsesta. Jos haluat katsoa, että miltä opastimen pää pelkästään näyttää rataeditorissa, niin laita sitten nimi.

Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2020, 10:00:27 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #5 : Helmikuu 27, 2020, 15:31:24 »

Jatketaan blueprintin tekoa. Seuraavana on kohta Render Component/ Secondary named texture set/ Blueprint set ID. Pimary named texture set jätetään tässä tapauksessa tyhjäksi.
Provider kohtaan voit laittaa haluamasi nimen samoin kohtaan Product.   
Alla olevassa kuvassa on erimerkki tiedostopolusta. Tähän kohtaan laitetaan opastimen pään igs-tiedoston sijainti.

Sitten on kohta Detailed level generation range
Highest level - 1 is highest
Lowest level - 10 is lowest
Laitetaan molempiin kohtiin 10.

Tässä ovatkin täytettävät kohdat. Jos nyt ei blueprintin alaosassa ole virheitä, niin voidaan tallentaa blueprint. Muutoin pyritään korjaamaan virheet.

Sitten viedään blueprint ja oheismateriaali assetiksi simulaattoriin klikkaamalla File -> Export Modhd_2asp.xml -> Force Export with References.

Jos kaikki menee hyvin, niin blueprintin määrittämä sisältö siirtyy simulaattoriin, muussa tapauksessa alkaa virheiden metsästys. Näin on saatu aikaiseksi opastimen pää ja voidaan aloittaa tolpan tekeminen.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2020, 15:34:00 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #6 : Helmikuu 29, 2020, 09:13:41 »

Nyt olisi tarkoitus keskittyä opastimen tolppaan. Lisätään tiedostopolkuun

Source\Ismokp\Addon\Railnetwork\Signals\UK Colour\

kansio UK_Mod_Posts ja sen sisälle Textures. UK_Mod_Posts kansioon laitetaan tolpan igs-tiedosto, kun se saadaan aikaiseksi. Textures kansioon tulee tolpan ace-tekstuurikuvat.

Tolpan tekoon voidaan käyttää jotakin mallinnusohjelmaa, josta pystytään viemään mallinnus igs-tiedostoksi. Itse olen tehnyt yhden lodin, jonka olen merkinnyt muotoon 1_1000_jokumesh. Tekstuurisäiliöön tulee päällimäiseksi shader, jollaisena olen käyttänyt TrDiff.

Sijoitetaan mallinnus samaan kansioon, jossa jo on tai oli opastimen pään mallinnus ja viedään igs-muotoon. Kopioidaan igs-tiedosto UK_Mod_Posts-kansioon. Tänne sijoitetaan myös UK Asp Autosig.xml tiedosto, jonka olet purkanut Assets tiedostopolun vastaavasta kansiosta. Kopioi tämä xml-tiedosto UK_Mod_Posts-kansiossa ja anna  sille haluamasi nimi. Textures-kansioon tulee tolpan tekstuurikuvan tai -kuvien ace-muunnokset. Seuraavana olisikin sitten tolpan blueprintin tekeminen.

Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2020, 10:12:19 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2020, 10:11:24 »

Opastimen tolpan blueprintissä olen käyttänyt UK 2Asp AutoSig.xml-tiedostoa, jonka olen nimennyt UK 2Asp AutoSig fi.xml. Itse voit antaa haluamasi nimen.

Kohtaan Browse Information / Display name / English   olen laittanut paaopastin 2v-1L.
Tässä on siis kaksi valoa ja yksi linkki ja opastin on tarkoitettu linjalle.

Object / Primary named texture set / Bluelprint set ID         jää tyhjäksi.

Object / Secondary named texture set / Bluelprint set ID     kohtaan tulee seuraavaa:
   Provider                Ismokp
   Product                 Addoin
   Geometry ID         Railworks\Signals\UK Colour Light\UK_Mod_Post\paaopastin 2v.igs

   Detail level generation range         molempiin kohtiin 10

   Signal
       Number of track links               1
       Stopping                                  rasti neliöön
       Junction signal type                  Junction type none
       Control mode                           Control mode automatic

       Sricpt / Name                           Railnetwork\Signals\UK Colour Light\UK 2AspSig Post.lua

      Child:"opastinpaa 2v_13"
         Child name                             opastinpaa 2v-13
             Blueprint set ID
                 Producer                         Ismokp
                 Product                           Addon
             Blueprint Id                         Railnetwork\Signals\UK Colour Light\UK_Mod_Heads\Mod_hd_2asp.xml

Muuta xml- ja igs-tiedostojen nimet vastaamaan omia käyttämiäsi nimiä. Sitten muunnetaan nämä tiedot simulaattoriin aikaisemmin kuvatun opastimen pään mukaisesti ja korjataan mahdolliset virheet.

Jatkuu ...
   
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2020, 10:14:51 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #8 : Maaliskuu 04, 2020, 09:08:17 »

Tässä on tämän opastimen vaiheet. Alla on kuva opastimesta. Kun saa jonkun kohteen toimimaan, niin homma tuppaa jäämään siihen. Tässä voi tehdä useamman lodin, jolloin voi muutamaan kymmeneen metriin näkyvän ensimmäisen lodin mallintaa tarkemmaksi ja vastaavasti muutaman sadan metrin päässä näkyvän tehdä yksinkertaisemmaksi - jos mahdollista! Katsellessani 3ds Max 2020:lla esimerkkimax-tiedostoa, niin siinä opastimen linssien edessä oli neliöt, joihin lienee tarkoitus sijoittaa alfakanavaiset kuvat opastinvaloista. Näiden tarkoituksena on luoda linssien ympärille valohuntu ja toisaalta valo näkyy kauemmaksi, vaikka opastinrunkoa ei juuri näkyisikään.

Nyt on tarkoituksena katsella saksalaisia opastimia, joissa on vihreä ja oranssi valo vaihteen jälkeen tai edessä olevalle kaartuvalle raiteelle. Englantilaisissa opastimissa on vino siipi tai sulka, jossa on pieniä valkoisia valoja kertomassa raiteen kaartumissuuntaa. 
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2020, 18:31:04 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #9 : Maaliskuu 10, 2020, 10:22:20 »

Kuten tuossa edellä jo kerroin, niin olisi tarkoistus jatkaa saksalaisten opastimien pohjalta. Katselin esiopastinta DE HP Dist OT, jota voisi käyttää suomalaisen esiopastimen pohjana, koska toiminnot näyttävät vastaavan suomalaista esiopastinta. Tämän opastimen blueprint on SMod Sig-VR.xml. Kuva opastimesta on alhaalla.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #10 : Maaliskuu 11, 2020, 12:10:39 »

Joitakin valmistelevia toimia tarvitaan ennen kuin aloitetaan bluerintin teko. Tähän opastimeen käytetään jo aikaisemmin esitettyä opastintolppaa. Opastimen päätä olen muokannut pääopastimen päästä tähän tarkoitukseen sopivaksi, jossa on neljä linssiä. Jotta skripti voisi tunnistaa nämä, niin niille on annettava yksilölliset merkkijonot.
Skripti Common German HP Signal.lua sisältää nämä.

-- Set Vr light node names
VR_LIGHT_NODE_GREEN1   = "GR_Mod_Dist_Green_1"
VR_LIGHT_NODE_GREEN2   = "GR_Mod_Dist_Green_2"
VR_LIGHT_NODE_YELLOW1   = "GR_Mod_Dist_Orange_1"
VR_LIGHT_NODE_YELLOW2   = "GR_Mod_Dist_Orange_2"

Näitten eteen tulee 1_1000_ eli ensimmäisen linssin nimi on 1_1000_GR_Mod_Dist_Green_1 ja muut samaan tapaan.

Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2020, 12:12:47 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2020, 15:19:31 »

Seuraavana hommana on opastimen pään muokkaaminen siten, että se vastaisi esiopastimen naamataulua. Käytössäni ei ole opastimen piirustuksia, vaan olen laskenut mittasuhteita valokuvien perusteella. Lisälinssit olen kopioinut aikaisemmista. Tässä myös annan linsseille edellisellä kerralla mainitsemani nimet. Alla kuva tästä vaiheesta.

Jatkuu....
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2020, 15:22:57 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2021, 09:32:11 »

Nyt hyppään aiheesta toiseen, mutta kysymyksessä on kuitenkin Train Simulator. Näin ruotsalaisella junasimulaattorisivustolla http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33959
kiskobussin Y6_v1. Nyt heräsikin sellainen kysymys, että onko joku uudelleenmaalannut Train Simulatorissa olevia kohteita? Alla kuva kiskobussista, vaikka kaikkihan sen tuntevat.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #13 : Huhtikuu 02, 2021, 20:40:40 »

Nyt pitäisi tehdä jotakin tekstuuritiedostolle Y6.TgPcDx. TS-Tools ohjelmalla voi kloonata alkuperäisen moottorivaunun. Samalla ohjelmalla voi muuntaa tekstuuriteidoston dds-loppuiseksi tiedostoksi. Olen aikaisemmin käyttänyt RW-tools ohjelmaa, joka on edeltäjä TS-Tools ohjelmalle. Saa nähdä saanko asennettua TS-Tools ohjelman. Sitten pitäisi vielä voida käsitellä jollakin kuvankäsittelyohjelmalla .dds-loppuista tiedostoa.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 563
Vs: Radanvarsikohteita Train Simulatoriin
« Vastaus #14 : Huhtikuu 03, 2021, 10:17:30 »

Y6:n on lan tehnyt Trainziin ja Train Simulatoriin. Voisi olettaa, että on käytetty samaa mallinnusta ja tekstuurikarttaa, jolloin voisi käyttää Trainzin tga-tekstuurikuvaa ja muuntaa sen ensin ace-muotoon ja sitten TgPcDx. Saapas nähdä.
Kirjattu