Virtajoen radastaVirtajoen rata oli työn alla vuoden 2016. Tämän jälkeen olen jotain pientä rakennellut siihen. Valmistuminen on epätodennäköistä, koska tämän jakokuntoon saaminen kestäisi pitkään. Suurimmaksi osaksi rata on kuitenkin opastettu ja maisemoitu.
Kuva1: Alajärven päivystäjä
Alajärvellä työskentelee yksi päivystäjä. Rahti liikkuu nykyään suorissa junissa ja sekatavarajunat Virtajoen suunnalta ajetaan nykyään yleensä suoraan Tampereelle. Alajärvellä on varikko, lentokentän raide sekä teollisuusraiteita. Etupäässä Alajärven vähäinen liikenne tapahtuu Gbln-t, Sob sekä Hai-vaunuilla. Joskus myös Hkb-vaunuilla.
Kuvat 2 - 4: Kekkola - Korpikylä
Rata Virtajoelle rakennettiin alunperin vuonna 1948 mierontieltä. Vuonna 1971 avatulle Parkanon radalle Alajärven asemalle rakennettiin kuitenkin Kekkolan asemalta raide, jonka seurauksena Korpikylän kautta kulkeva liikenne hiipui ja päättyi. Kekkolan asema siirrettiin vuonna 1964 ja vuonna 1974 Kekkolaan rakennettiin kolmioraide, jotta junaliikenne voisi kulkea kulkusuuntaa vaihtamatta Alajärveltä Virtajoelle ja edelleen Salmenrantaan. Korpikylässä lastataan sotilasjunia yleensä kerran vuodessa. Korpikylässä on pari hiljaista teollisuusraidetta. Rata Korpikylästä eteenpäin on suljettu.
Kuva 5: Salmenranta
Rata Virtajoelta rannikolle avattiin vuonna 1949, jolloin myös Salmenrannan asema avattiin. Salmenrannan tavaraliikenne koostuu pääasiassa kaivokselta tulevasta liikenteestä.
Kuvat 6-7: Syrjälän raide
Tukkikoskelta avattiin vuonna 1975 raide Seinäjoelle. Raiteen tavaraliikenne oli vähäistä ja keskittyi hyvin nopeasti Rantajoen kautta kulkevaksi. Raiteen matkustajaliikenne lopetettiin vuonna 1990, jolloin raide Syrjälästä eteenpäin suljettiin. Syrjälässä käydään nykyään vain harvakseltaan hakemassa raakapuuta.
Kuvat 8-9: Taravuori - Tarasvaara
Tarasvaarasta avattiin vuonna 1978 raide Tarasvuoren kaivokselle. Rataa käyttivät kaivoksen lisäksi Tarasvaaran varastot sekä teollisuusalue. Radan liikenne kuihtui 1990-luvun lopulla. Tarasvaaran vanha tavararatapiha on suljettu lähes kokonaan ja lastaus keskitetty Sammalmetsään sekä Tukkikoskelle. Tukkikoski - Sammalmetsä-radan uusimisen yhteydessä Tarasvaaraan rakennettiin uusi asema. Rata on tarkoitus sähköistää, jolloin suurin osa Riihilahden sataman liikenteestä voitaisiin siirtää Tarasvaaran kautta kulkeviksi.
Kuva 10: Rantajoki
Rantajoen tavaraliikenne tulee nykyään lähinnä sataman viereiseltä varasto/teollisuusalueelta.
Kuva 11: Yleiskartta
Vain merkittävimmät asemat merkitty.
S-kirjaimella merkityt radat ovat sähköistettyjä, viivalla merkityt eivät.
Lisäinfoa:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VBvSJ-V5NUPi-Gg7ioyUeUDuMOvInq1rWehYiC6-7g4/edit#gid=0Tämän ei ole tarkoitus esitellä koko rataa, vaan antaa jonkinlainen pintaraapaisu.
Rataa voi kysellä minulta yv:nä, ehkä laitan joskus jakoon, ehkä en.