Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pienoisrautatie kuvia, projekteja yms.  (Luettu 98346 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sr1 -76

  • Myöhästymispäällikkö
  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 423
  • Savolainenen alan harrastaja tässä päivää.
    • TrainFanFinland/Trainz Suomi
Vs: Kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #45 : Huhtikuu 08, 2016, 19:37:38 »

Ja kirjaimellisesti tekee niihin toisen systeemit.
Ettätuota siis, mistä on kyse. ;D Onko ajatuksena siis että raiteessa on aina kolme kiskoa ja mahdollisuus kytkeä raide joko kaksi- tai kolmikiskokäyttöön? Pääsitkö tämän kanssa toteutusvaiheeseen, vai muuttuiko suunnitelma jo suunnitteluvaiheessa pelkäksi Märkliniksi?

Märklinin muiden kuin K-kiskojen käyttö DC:llä tuntuu kyllä sellaiselta projektilta, etten ihan heti siihen ryhtyisi. :D K-kiskoilla sen pitäisi kyllä onnistua, ja kaksikiskoraiteeseen kolmannen kiskon lisääminen ei myöskään ole mahdotonta. Onhan se ihan mukavaa, että lähes kaikki kalusto saadaan kulkemaan samalla radalla joten kuten.

Juu, juuri tästä oli kyse. Totesin menetelmän tosiaan liian työlääksi joten käytännössä tämä jäi spekulaatiotasolle.

Sr1 -76

  • Myöhästymispäällikkö
  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 423
  • Savolainenen alan harrastaja tässä päivää.
    • TrainFanFinland/Trainz Suomi
Vs: Kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #46 : Helmikuu 02, 2018, 14:09:40 »

Nyt on koululle tullut 3D-printteri, eivätkä veloita mitään, jos käy itselleen tulostelemassa.

Pitänee etsiä Sr1:n 3D-mallinnos  ;D

Sellainen tais 3D-printtausta varten olla tehty?

Sr1 -76

  • Myöhästymispäällikkö
  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 423
  • Savolainenen alan harrastaja tässä päivää.
    • TrainFanFinland/Trainz Suomi
Vs: Kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #47 : Helmikuu 26, 2018, 10:19:44 »

Suomalaiselle radalle sopivia Venäläisiä tavaravaunuja näyttäisi olevan ihan hyvin saatavilla, mutta ei suakeli noita hintoja...

Sr1 -76

  • Myöhästymispäällikkö
  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 423
  • Savolainenen alan harrastaja tässä päivää.
    • TrainFanFinland/Trainz Suomi
Vs: Kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #48 : Helmikuu 28, 2018, 20:30:40 »

Suunnitelmien muutos: Rakennan radan enemmänkin tavaraliikenteen realistista operointia varten. Poistin tunnelin ja aloinkin rakentamaan linjavaihteelta erkanevan radan päähän öljyvaunujen purkupaikkaa. Kerran pari viikkoon lähimmältä asemalta käy päivystäjä työntämässä perille asti.

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 498
Vs: Kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #49 : Marraskuu 09, 2018, 21:20:58 »

Vähän erikoisempaa projektia tällä kertaa. Jostain syystä on aina häirinnyt ajaa sähköveturilla "ilman lankoja", mutta nyt tilanteeseen on tulossa muutos. Eli homman nimi on siis rakentaa radalleni ajolangat. Tein tänään lyhyen testipätkän ja hyvin tuntuu toimivan. Tolppien ja lankojen epärealistisuudesta on sitten turha tulla sanomaan mitään, koska se tässä ei ole tarkoituskaan. Projektin idea on rakentaa itse toimivat ajolangat mahdollisimman helposti ja halvalla. Siksi päädyinkin käyttämään tavallista säikeetöntä kuparilankaa sekä M6 muttereita, rikkoja ja kierretankoa. ;D

Veturin virranottoa on muutettu sen verran että se ottaa virtaa vain toisesta kiskosta ja toinen puoli tulee virroittimen kautta. Eli jos ajaa vaikka sähköistämättömälle raiteelle niin meno loppuu aivan oikeasti siihen.

Inspiraation sain tästä videosta:
https://www.youtube.com/watch?v=UYn6QyuTAjE&t



« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2018, 21:26:32 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 498
Vs: Pienoisrautatie kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #50 : Marraskuu 28, 2018, 19:48:41 »

Päädyin sittenkin luonnostelemaan sähkötolpat kokonaan uudelleen, koska edellisessä viestissä näkyvä viritys ei ollutkaan niin hyvä kuin aluksi ajattelin. Uudet tolpat näyttävät siis tältä. Kuvassa prototyyppi jonka mittasuhteissa on vielä vähän parannettavaa, mutta muuten olen kyllä tyytyväinen lopputulokseen ja näyttää paljon paremmalta kuin se alkuperäinen patentti. ;D

Edelleenkin on tarkoitus pysyä säästölinjalla eli M6 pylväät tulivat jäädäkseen. Paksumpi 1.5mm2 kuparilanka on kuorittu roskiksesta dyykatusta MMJ-kaapelista. Ohuempi 0.8mm2 lanka maksoi 15€/50m. Mutterit ja rikat on kilotavaraa, mutta ei niihinkään ole vielä kymppiä enempää mennyt vaikka ostin niitä aika ison läjän. Kierretanko on 1€/1m. Osat on yhdistetty toisiinta muttereita kiristämällä sekä tinaamalla.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2018, 23:49:25 kirjoittanut Santa_Fe »
Kirjattu

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 498
Vs: Pienoisrautatie kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #51 : Marraskuu 29, 2018, 21:52:43 »

Ensimmäinen lyhyt testipätkä valmistui tänään ja onnistui sen verran hyvin että varmasti tuo vielä tuosta jatkuukin tulevaisuudessa.


Kirjattu

Oululainen

  • Myöhästyjä.
  • Jäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
  • Oululainen perus rautatiejuntti.
Vs: Pienoisrautatie kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #52 : Tammikuu 13, 2022, 20:06:41 »

Ensimmäinen lyhyt testipätkä valmistui tänään ja onnistui sen verran hyvin että varmasti tuo vielä tuosta jatkuukin tulevaisuudessa.




Onko jokin erityinen syy miksi ajolangat ovat kuparilankaa eikä normaalia lankaa?  :)
Kirjattu
just näin.

ATSF

  • Ylläpitäjä
  • *
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 498
Vs: Pienoisrautatie kuvia, projekteja yms.
« Vastaus #53 : Tammikuu 13, 2022, 20:23:51 »

Sähkönjohtavuus ja kestävyys oli kuparilangan käyttämisen syynä. Kokeiluhan tuo aika pitkälti oli ja sellaiseksi se jäikin. Rata meni suurilta osin uusiksi tuon jälkeen ja ratalinjan paikka muuttui jonka yhdeydessä testitolpat saivat väistyä. Pitää katsoa tuleeko rakennettua uusia ajolankoja, ja jos tulee niin pitää kehitellä joku realistisemman näköinen ratkaisu.
Kirjattu