Moi,
Minulla on sellainen ongelma, että kun olen rakentanut trainziin Ruissalontien/Pansiontien tasoristeyksen Juhiksen tasoristeystavaroista,
niin yksi varoituskello on vaimentunut, eikä se enää soi ollenkaan. Mitä minä tekisin?
Minulla nuo kannukset vastata tähän kysymykseen muuten kuin mielenkiinnosta on aika vähäiset, kun en ole saanut Uudessa radassa tasoristeyksiä toimimaan. Sen mitä katsoin ATLS-ohjeita www.boatztrainz.co.uk , niin en huomannut niissä äänimodulin sijoituksesta mitään. Uudessa radassa yksiraiteisella osuudella näyttää olevan kahdenlaista käytäntöä, joista toisessa on risteyksestä lähtevässä näkymättömässä raiteessa äänimoduuli ja slave. Toisessa on risteyksestä lähtevässä näkymättömässä raiteessa slave ja tällä on toinen rinnakkainen näkymätön raide, slave ja äänimoduuli. Ilmeisesti näiden yksiköiden moodi- ja kanava-asettelu on kunnossa tasoristeyksessäsi?
Mitäpä sitten tekisin. Itse poistaisin äänimoduulin ja laittaisin uudelleen kuvioihin. Jos tämä ei auta, niin sitten tekisin koko risteyksen uudelleen. Kenties saamme asiantuntevampaa kommenttia kehiin.
Ymmärrän kyllä, että näihin kysymyksiin vastaamisen into on vähän laimeaa varsinkin, kun ennustajan taito puuttuu ja taustatietojen utelu (saaminen) on työlästä. Kaiholla muistelen MSTS:n ajoilta aussien sivustoa, joka neuvoi yksinkertaisella englannilla kädestä pitäen.
Vähän paha sanoa mistä noita ääniongelmia aiheutuu. Kun noita omia ratojani rakentelin, niin itselläni huomasin sen että jos tasoristeys sijaitsee paikassa jossa on raskasta maisemointia, eläviä puita yms, tai samalla alueella on muita äänilähteitä, niin äänet toimivat tasoristeyksissä vaihtelevasti. Joskus kun tasoristeys aktivoitui, niin äänet ei yksinkertaisesti lähteneet kelloissa soimaan. Toisella kertaa taas sitten ihan normaalisti toimi. En tiedä johtuuko se trainzin käyttämästä "äänien priorisoinnista" vaiko ihan vaan omasta koneesta. Kuitenkin kaikissa minun ratojen tasoristeyksissä kaikki on säädetty kohdilleen, eli niiden pitäisi toimia, sen varran monesti koeajettu suuntaan jos toiseen
Erilaisia metodeja olen tasureissani käyttänyt, sillä mikäli atls slaven ja äänilaatikon tai risteyksen "autojen pysäyttäjän" etäisyys on liian pitkä, niin ne ei toimi. Useamman slaven käytöllä saa myös monipuolistettua risteystä, esim kellot aloittavat ja lopettavat soimisen eri aikaan, kuin puomit nousevat/laskeutuvat.