Linjavaihde.net forum

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ongelmia (Trainz)  (Luettu 323202 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 561
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #300 : Heinäkuu 27, 2024, 15:11:34 »

Tuohon merkin varren lyhyteen auttaa se, että nostaa merkkiä Blenderissä ylöspäin niin, että varren alapää on lähellä Blenderin mallinnusikkunan origoa. Sitten tuo toinen juttu. Onko merkin molemmat puolet teksturoitu samalla tavoin vai onko toinen puoli harmaa?
Kirjattu

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #301 : Heinäkuu 27, 2024, 15:32:39 »

Onko merkin molemmat puolet teksturoitu samalla tavoin vai onko toinen puoli harmaa?

Toinen puoli on harmaa. Ihmettelen vain, miksi pylväs on ilmestynyt etupuolen eteen ja etu- ja takapuoli ovat "liimautuneet" toisiinsa. Myös koko on muuttunut aika paljon. Mittasin pylvään pituuden Blenderissä 3m pitkäksi.
Kirjattu

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #302 : Heinäkuu 27, 2024, 16:09:14 »

Vein merkin varren alapään origoon, ja koko korjautui, mutta jostain syystä merkin taka- ja etupuolet ovat kiinni toisissaan pylvään taapuolella. Vein mallin peliin FBX-muodossa, ihan vain tiedoksi. En tiedä, miten se voisi vaikuttaa asiaan. Löysin YouTubesta videon, jossa viedään kerrostalo Blenderistä Trainziin FBX-muodossa. Tein kaiken samalla tavalla kuin videossa, mutta minun mallini ei jostain syystä selvinnyt ehjänä...
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 561
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #303 : Heinäkuu 27, 2024, 17:13:11 »

Itse olen portannut vain .im-muotoon, joten tuo FBX-vienti on itselleni tuntematonta maastoa. Pitäisi kai paneutua siihen, joten tässä vaiheessa ei ole mielipidettä asiasta.
Objektin koon muuttumisesta vielä sellainen kysymys, että onko Blenderistä viennistä FBX-tiedostomuodoksi skaalausmääritystä? Tai siis olisiko se jotain muuta kuin 1.00?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2024, 17:32:45 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Rautatiejuntti

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #304 : Heinäkuu 27, 2024, 19:01:06 »

Itse olen vienyt fbx muodon malleja trainziin. Liitekuvassa on vientiasetukset, joilla homma pelittää.

Edellisen sivun kuvassa näyttäisi, että merkin takalevy puuttuu. Eli pelkkää yläreunaa näkyy tms. Voiko takalevyn "face" olla väärinpäin? Trainzi kykenee näyttämään vaan naaman oikean puolen, muuten naama on näkymätön. Voi toki olla että vientiasetukset sen sekoittaa myös, jos "forward" kohdassa on ollut joku muu valinta kuin Y forward.
Kirjattu
Rautatiejuntti myös Youtubessa: http://www.youtube.com/user/Rautatiejuntti

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #305 : Heinäkuu 27, 2024, 19:24:35 »

Kyltin facet olivat väärin päin. Tein kyltille flip normals-toiminnon ja nyt se näyttää oikealta, mutta jostain syystä merkki on pelissä jättikokoinen.
Kirjattu

Rautatiejuntti

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #306 : Heinäkuu 27, 2024, 19:49:33 »

Hyvä että faceongelma fiksaantui.

Mallin skaalautumisen kanssa mulla ei ole ollut ongelmia, joten en tiiä mitä tuolle voisi tehdä. Se on oikeestaan ainoa asia, mikä ei ole mun kohdalla osunut eteen, melkeen kaikkea muuta probleemaa on tutkittu ja ratkottu :D

Jos laitoit vientiasetukset jokaista täppiä myöten samoin kun mun kuvassa, niin paha sanoa mikä mättää. Yks vaihtoehto on toki kokeilla vähän erilaisilla asetuksilla et mitä tapahtuu.
Kirjattu
Rautatiejuntti myös Youtubessa: http://www.youtube.com/user/Rautatiejuntti

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #307 : Heinäkuu 28, 2024, 14:20:24 »

Rupesin rakentamaan uutta ohjaamoa Sr2:een. Aluksi se ilmestyi liian korkealle, eikä mesh tablen position-asetuksen muuttaminen muuttanut mitään. Kokeilin siirtää mallia Blenderissä alaspäin, jolloin malli siirtyi pelissäkin alaspäin, mutta y-akselin alapuolelle jääneet alueet muuttuivat näkymättömiksi. En ole toistaiseksi löytänyt netistä mitään, mikä oikeasti auttaisi.
Kirjattu

Dino

  • Jäsen
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 561
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #308 : Heinäkuu 28, 2024, 16:43:31 »

Tavallisesti ohjaamoa mallinnetaan veturin, moottorivaunun tai ohjausvaunun sisälle, jotta ohjaamon mitat vastaisivat liikkuvan kaluston sisämittoja. Veturissa on ohjaamoa tai ohjaamoja varten apupisteet (attachment point) a.cabfront ja a.cabback, joiden sijaintia säätämällä määritetään ohjaamon sijainti. Tilanne sitten mutkistuu, jos ei ole käytettävissä veturin mallinnusta. Silloin kaiketi pitäisi pelata ohjaamon keskipistettä säätämällä, jota apupiste käyttää lähtökohtanaan. Jos on kiinnostunut Sr2:n ohjaamon apupisteiden arvoista, niin Trainz Mesh Viewer ohjelmalla voi niitä tutkailla, koska ohjelma osaa näyttää Trainzin im-tiedostoja.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2024, 17:40:21 kirjoittanut Dino »
Kirjattu

Taurus1116

  • Jäsen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Ongelmia (Trainz)
« Vastaus #309 : Heinäkuu 28, 2024, 18:08:19 »

Ongelma ratkaistu! Paljon säätöä, jota en nyt tässä jaksa alkaa selostaa.
Kirjattu