No niin. Nyt kun on pulssi tasaantunut eilisestä, niin kyseessähän voi olla toki ns. väärinkäsitys, koska ainahan ei voi muistaa onko jokin juna tai osa julkisessa jaossa ja missä. Ja melkoisia raakileita nuo minun tekeleet ovat ja niiden kehitystyökin ollut jäissä jo jonkin aikaa, että eipä niillä juhlimaan pääse.
Kokemuksesta voin kertoa, että jos jotain laittaa jakoon missään muodossa niin on varauduttava myös siihen että esimerkiksi näin voi käydä kuten juuri nyt kävi. Ikävää että näin tapahtui, mutta tämä on aika normaalia internetin ihmeellisessä maailmassa. Minä tein aikoinaan Euro Truck Simulator 2 modeja* ja siellä meno oli erittäin villiä suomalaiseen junasimulaattori yhteisöön verrattuna.
Siellä toisten modeja jaettiin/muokattiin aivan surutta ilman minkäänlaisia lupia ja jaettiin eteenpäin mukamas omana modina. Tai sitten "reuploadattiin" toisen tekemä modi johonkin sellaiseen palveluun jossa linkin klikkailusta saa rahaa, tietysti omaan pussiin. Pahin ääripää jopa myi muiden tekeleitä ominaan. Suoranaista rosvoamista siis.
Minä muuten tein myös ne kaikkien tuntemat RJL-Scaniat. Varsinkin niitä r**skattiin sen mitä vaan kerettiin. Sitten kiinnostus lopahti koko peliin ja nykyisin niitä ylläpitää ja kehittää yksi toinen minua motivoituneempi henkilö.
On tietysti toivottavaa että tekijän toiveita kunnioitettaisiin, mutta jos jakaa jotain vain privaatisti niin monikaan sitä eteenpäin toisille jakava ei ymmärrä tekevänsä jotain väärin.
Eihän se väärin ole jos sen nyt jollekin muulle lähettää, koska eihän se kuitenkaan julkiseen jakoon päädy.Yleisesti ottaen tämä suomalainen junasimulaattoreihin keskittynyt yhteisö on kuitenkin aika rauhallinen verrattuna muuhun maailmaan. Täältä puuttuu kaikki turha draama. Jos apua kaipaa niin yleensä tyhmiinkin kysymyksiin saa apua vaihtelevalla viiveellä ilman mitään ylimääräistä v*ttuilua. Täällä kunnioitetaan toisten tekemää sisältöä aika hyvin (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta) ja lähtökohtaisesti kaikki mitä tehdään tulee myös jakoon koska muutkin saattavat sitä tarvita.
ETS2:n piireissä tuo käytös on mennyt jo niin huonoksi että lähtökohtaisesti kaikki on privaattitavaraa kun kuitenkin joku muu sen pilaa.
*Modi tarkoittaa siis samaa kuin täällä vakiintunut "sisältö". Kolmannen osapuolien tekemää lisäsisältöä peliin.