Toivomuslista joulupukille -aiheessa on monet vuodesta toiseen ja useaan kertaan toivoneet Kisko-Kallea. Toiveisiin on nyt ainakin jollain tavalla vastattu, kun pitkään työn alla ollut CSD:n T200-raidetraktorin uudelleenmaalaus on omasta puolestani valmis. Oheisessa paketissa siis kaksi Suomessa liikkunutta Kisko-Kallea:
- Lännen tehtaiden Breuer V vuodelta 1952. Ollut käytössä Säkylän sokeritehtaalla uudesta saakka, ja siirretty sieltä 1980-luvulla Toijalan veturimuseoon, jossa se on edelleen ajokuntoisena. Uudelleenmaalaus vastaa kohtalaisen hyvin esikuvaansa, vaikka mallissa pieniä eroja onkin. Maalauskaaviotakin on joiltain yksityskohdilta sovellettu mallin tekstuurimappauksen pakottamana.
- VR:n Trr-Lko jonkinlaisena freelance-näkemyksenä. VR:llä ei kaiketi juuri tällaisia Breuereita ollut, mutta 1950-luvun puolivälin jälkeen valmistuneet Tampellan tuotannon alkupään Kisko-Kallet olivat hyvin pitkälle saman näköisiä. Niitä oli maalattu useampaan hieman erilaiseen punavalkoiseen maalauskaavioon, joista tämä on jokseenkin sovellettu versio tämän mallin tekstuurimappausta varten.
Vaikka Kisko-Kallea pienimpänä pienveturina monesti pidetäänkin, veturi on melkoisen ylentävä termi tällaiselle kinnerille. 80 hevosvoimaa ja suurin nopeus 25 km/h olivat kyllä vielä 50-luvulla enemmän kuin riittäviä vaunujen siirtelyyn, mainitaanhan ajan ohjeissa myös vaunujen siirto miesvoimin tai hevosella. Todellisuudessa näillä on jopa joitain asemien välisiä järjestelyjunia vedetty 1950- ja 60-luvuilla, mutta älkää nyt oikeasti linjalle tällä lähtekö.
Tai jos lähdette, älkää ainakaan paljoa yli 100 tonnin junapainolla, ainakaan jos radalla on minkäänlaisia nousuja. Ratapihoilla ja varikoillahan (eli jokseenkin tasaisella maalla) näitä on käytetty, viimeksi kaupallisessa käytössä vuonna 2015 Turun varikolla. Kaupallisen tavaraliikenteen ratapihakäytöstäkin nämä poistuivat jo ilmeisesti 70-luvun mittaan, ja sen jälkeen kirjoilla olleet yksilöt olivat teollisuusyritysten, vaunukorjaamoiden ja varikoiden sisäisessä käytössä.
Todella tympivän hidasta jurnuttelua tällä ajaminen on varmasti ollut (ja on), mutta toivomuslistassa tätä toivottiin ja saamanne pitää.
Sopivaksi mielekkääksi käyttötarkoitukseksi voisin ehdottaa näytösajelua Toijalan tai Hyvinkään museoiden pihoilla yhden Gb-vaunun kanssa, yksittäisten matkustajavaunujen siirtelyä Turun varikolla kääntöpöydälle ja halleihin, tai oikein masokistisille henkilöille vaikkapa reilun sadan tonnin sekatavarajunaa esim. Porvoosta Keravalle tai Äetsästä Vammalaan. Muina käyttötarkoituksina ehdotan myös näiden tuuppimista kalliolta alas, silloin ne saa kulkemaan kovempaakin kuin 25 km/h ja pari neulanleveyttä yli (= noin 31 km/h)
Tai jos jotain muuta hupikäyttöä haluaa keksiä, niin kaipa näillä voi lähteä viemään tavarajunaa Kouvolasta Kuopioon, hakea Toijalaan uutta museovaunua Ilmalasta keskellä pääradan iltapäiväruuhkaa, tai muuta yhtä innostavaa.
Toimivuus on testattu TS2009:ssä ja TRS19:ssä, pitäisi siis lähtökohtaisesti toimia useimmissa Trainzin versioissa. Ohjaamonäkymä on sangen pelkistetty mutta hyvin esikuvanmukainen, ihan oikeastikin näillä ajetaan seisten naama kiinni tuulilasissa hallintalaitteiden ollessa käden ulottuvilla alhaalla ja jalkapolkimina.
Toivottelen näiden myötä vielä hyviä jouluja kaikille!